Erhverv

Mærsk lander stor aftale med Vestas: Snupper forretning fra DSV

Vestas havde tidligere et eksklusivt samarbejde med det danske logistikselskab DSV, mens går nu over til A.P. Møller-Mærsk.

Maersk Growth har kastet sin kærlighed på den amerikanske startup Baton. Foto: Mærsk

A.P. Møller-Mærsk lander Vestas som storkunde i en ny og langvarig milliardaftale, der sætter en tyk streg under shippingkoncernens ambitioner om at vokse på landtransport.

I januar 2020 indgik Vestas et eksklusivt partnerskab med det danske logistikselskab DSV. Men efter to år ryger en stor bid af vindmølleselskabets transport nu over til Mærsk.

»Vi er glade for at blive valgt som Vestas primære logistikselskab,« udtaler Vincent Clerc, chef for Ocean & Logistics hos Mærsk, i en meddelelse.

Aftalen løber i flere år og træder i kraft fra 1. januar 2022. Den gælder al containerfragt på land, til vands og i luften. Prisen er fast, fremgår det af meddelelsen.

Parterne melder intet om størrelsen på aftalen. Men da DSV indgik sit partnerskab med Vestas lød det, at omsætningen ville lyde på et årligt milliardbeløb.

Den såkaldte projektlast, som bl.a. dækker over transport af vindmøllevinger, vil Vestas fortsat arrangere selv med hjælp fra logistikselskaber, herunder DSV.

Mærsk har i flere år haft en strategi om at tage en større bid af sine kunders transport frem for kun at løse den del, der foregår på havet. Det skyldes, at indtjeningen generelt er højere på land end til søs.

Planerne har for alvor taget fart under coronakrisen. Her har flaskehalse i forsyningskæderne skabt store forsinkelser og pladsmangel på skibene.

Det har fået nogle virksomhederne til at søge tryghed i faste aftaler hos ét logistikselskab frem for kun at fokusere på at få den billigste pris i spotmarkedet.

Det har Mærsk udnyttet til at indgå langvarige aftaler med sine storkunder. I oktober indgik Mærsk et eksklusivt samarbejde med transportsamarbejde med slagterikoncernen Danish Crown, og nu følger Vestas efter.

Tendensen mod længere og faste partnerskaber blev tydeliggjort af Mærsks regnskab for 3. kvartal. I kvartalet kom 64 pct. af volumen på de lange ruter fra faste og ofte mangeårige aftaler. For et år siden lød det samme tal på 50 pct. Det er forventningen i Mærsk, at volumen fra faste aftaler vil vokse.

Læs også
Top job