Erhverv

Disse virksomheder må ikke længere reklamere til unge på sociale medier

Listen af virksomheder, der ikke længere må målrette deres reklamer til børn og unge under 18 år bliver udvidet med en ny lov. Samtidig sættes bødestraffen for overtrædelser markant op.

Solarie er et af de produkter, som ikke længere må målrettes børn og unge på sociale medier. Arkivfoto.  Foto: Colourbox

Det skal ikke længere være lovligt at markedsføre produkter på sociale medier, hvis ikke de er egnet for børn og unge under 18 år.

Sådan lyder et lovforslag fra regeringen, som et flertal i Folketinget netop har stemt for.

Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

Det er i forvejen ulovligt at målrette markedsføring af f.eks. alkohol til børn og unge, men nu vil regeringen altså udvide gruppen af virksomheder, som fremadrettet skal være varsomme, når de reklamerer på sociale medier.

»De sociale medier er rykket helt ind i stuen hos mange familier. Jeg tror, at mange forældre kan nikke genkendende til, at vores børn bruger rigtig meget tid på de sociale medier. Derfor skal vi sørge for, at vores børn ikke bliver udsat for skadeligt og uegnet markedsføring, når de scroller gennem feedet. Med loven tager vi endnu et skridt mod at sikre, at vores børn og unge kan færdes trygt online,« siger erhvervsminister Simon Kollerup i meddelelsen.

Helt konkret bliver det forbudt at vise billeder af, omtale eller henvise til produkter som vurderes uegnede for børn, herunder bl.a. slankeprodukter, sugar-dating, solarier, tatoveringer og kosmetiske behandlinger.

Det vil imidlertid være et vurderingsspørgsmål, hvor det er op til Forbrugerombudsmanden at afgøre fra sag til sag om der er tale om et brud på loven.

Sammen med den nye lov, indføres der også en ny, forhøjet bødemodel for de virksomheder, der bryder markedsføringsreglerne.

Og mens Dansk Erhverv støtter op om indsatsen for at skåne børn og unge for reklamer, der ikke er egnede, så mener man alligevel, at den bødestraf, der følger med eventuelle overtrædelser, er »urimelig« og »og ude af proportioner for ubevidste overtrædelser«.

»Hvis vi kigger på virksomheder, der har en omsætning mellem 20 og 50 mio. kr., så hedder minimumsbøden i normalbødeniveauet 200.000 kr. Man kan potentielt set miste hele sit overskud på en enkelt sag,« siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent hos Dansk Erhverv.

Han understreger dog, at det naturligvis er vigtigt at sætte hårdt ind over for de virksomheder, der gang på gang groft og bevidst overtræder reglerne og målretter sin markedsføring af uegnede produkter til børn og unge under 18 år, men at visse virksomheder også ubevidst kan komme i klemme.

»En overtrædelse er en overtrædelse. Men der er altså også nogle, der kan være undskyldt. Så vi synes ikke, at man skal lave regler, der på den måde straffer alle,« siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent hos Dansk Erhverv, og tilføjer:

»Det er de brodne kar, vi skal ramme, men man risikerer altså at ramme nogle virksomheder, hvis intention ikke har været at målrette sine reklamer til et yngre segment, alt for hårdt.«

Læs også