Erhverv

Saphe præsenterer igen et beskedent overskud på 2 mio. kr.

Den nordjyske virksomhed Saphe, der producerer trafikalarmer, har igen i år været ramt af coronakrisen.

Artiklens øverste billede
Nordjyden Freddy Sørensen har opfundet trafikalarmen Saphe. På fem år har han tjent omkring 65 mio. kr. Foto: Søren Broust Hansen

På tre år er overskuddet på bundlinjen dalet lige så hurtigt, som det i første omgang gik op. Ud af nærmest ingenting lykkedes den nordjyske iværksætter Freddy Sørensen med at skabe en millionforretning med trafikalarmen Saphe.

I 2017/18 præsenterede virksomheden et overskud på 30 mio. kr., men de to seneste år har været mere pauvre. For andet år i træk ligger overskuddet på 2 mio. kr., hvilket altså er en del fra overskuddene i årene før.

Også egenkapitalen ligger igen i år på omkring 13,5 mio. kr., hvilket er langt fra niveauet fra 2017/18 og 2018/19, hvor Saphe havde en egenkapital på henholdsvis 40 mio. kr og 32 mio. kr.

Satsninger på eksporttiltag vedrørende nye markeder blev udskudt.

Freddy Sørensen i Saphes årsregnskab

I både 2018 og 2019 trak stifter Freddy Sørensen 20 mio. kr. ud som udbytte, men i de to seneste år har han i takt med resultaterne måtte ’nøjes’ med 1,8 mio. kr.

Over de seneste fem år har Freddy Sørensen trukket mere end 50 mio. kr. ud af Saphe A/S, som han ejer med sin familie.

I 2020 fortalte Freddy Sørensen til Finans, at 2021 skulle blive året, hvor Saphe ville satse stort på at få en fod indenfor på det lukrative tyske marked. Men på grund af coronakrisen er det blevet udskudt.

»Regnskabsåret har været påvirket af covid-19, der naturligt har ramt virksomhedens aktiviteter både indlands og udlands. Generelt blev aktiviteten på de etablerede markeder dæmpet og er lavere end tidligere, mens satsninger på eksporttiltag vedrørende nye markeder blev udskudt,« skriver han i ledelsesberetningen.

Nøgletal fra Saphe A/S’ regnskab

I mio. kr. 2020/212019/202018/192017/182016/17
Bruttofortjeneste20,621,729,547,731,7
Årsresultat21,712,33019,1
Udbytte trukket ud1,81,8202010
Egenkapital13,813,531,839,519,2

Ledelsen forventer et positivt resultat igen i 2021/22, men skriver, at det »dog vil være afhængigt af udbredelsen af coronavirus og dens påvirkning på kunder og leverandører med eventuel lavere markedsaktivitet til følge.«

Freddy Sørensen fik idéen til trafikalarmen i starten af 2015. Kort tid efter sendte han sit produkt Saphe på markedet, og i dag sidder Saphes små sorte trafikalarmer i omkring 700.000 biler i Danmark.

Firmaet bag trafikalarmen er allerede tilstede i hele Norden og forhandles i både Norge, Sverige og Finland, ligesom Saphe også den seneste tid er lanceret i Storbritannien, Spanien og Italien.

Saphe indgik i 2020 en dataaftale med en af de største trafikapps i Tyskland, Blitzer, som skal gøre Saphe attraktiv over for de tyske bilister.

Udover Saphe ejer Freddy Sørensen også den populære fartapp Fartkontrol.nu, som han i 2016 købte af stifteren Martin Bay Pedersen.

Det gør Freddy Sørensen til Danmarks største udbyder af fartalarmer til bilen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.