Erhverv

Dumpekarakter til tre topvirksomheder: Langsigtede og ukonkrete klimamål preller af på danskerne

Q8, Elgiganten og Københavns Lufthavn har alle planer om at blive CO2-neutrale, men det giver danskerne ikke meget for ifølge ny undersøgelse fra Voxmeter.

I Kalbygård Skov mellem Aarhus og Silkeborg har Q8 bygget to tankstationer, som bl.a. solceller, varmepumper og LED-lys er med til at gøre bæredygtige. Men der skal mere til at overbevise danskerne om, at Q8 arbejder for en grøn omstilling. Foto: Q8 I Kalbygård Skov mellem Aarhus og Silkeborg har Q8 bygget to tankstationer, hvor bl.a. solceller, varmepumper og LED-lys er med til at gøre dem bæredygtige. Men der skal mere til at overbevise danskerne om, at Q8 arbejder for en grøn omstilling. Foto: Q8

På Q8’s hjemmeside bliver man mødt af overskriften »på vej mod klimaneutralitet« og billedet af en rød bil, der kører igennem en stor grøn skov. Men budskabet om, at Q8 vil bane vej for bæredygtige transportløsninger og være klimaneutral i 2045, giver danskerne tilsyneladende ikke meget for.

I en ny undersøgelse fra analyseinstituttet Voxmeter dumper Q8 nemlig med et brag, når danskerne rangerer de 100 største danske virksomheders bidrag i klimakampen. Q8 indtager sidstepladsen, og ifølge Voxmeters adm. direktør, Christian Stjer, er det udtryk for, at der skal mere end langsigtede klimamål til at overbevise forbrugerne.

»Danskernes vurdering vil være i direkte tråd med, hvad de helt konkret oplever, at den enkelte virksomhed gør. Så Q8 skal til at vise nogle tiltag, som danskerne anerkender i forhold til den grønne omstilling. Lige nu kunne man måske have den tanke, at de er rigtig gode til at skrive, hvad de gerne vil, men danskerne oplever ikke, at der er action bag,« siger Christian Stjer.

Elgianten og Københavns Lufthavne bliver placeret som henholdsvis nummer 99 og 98 af de 100 største danske virksomheder.

Elgiganten og Københavns Lufthavn har lanceret mål om at blive klimaneutral i henholdsvis 2040 og 2050, men det kan være svært at få øje på for den almindelige forbruger, påpeger Christian Stjer.

»I Elgiganten er der nok lidt for meget opmærksomhed på at få solgt det næste store tv, og det kan nærmest ikke blive stort nok. Det er selvfølgelig også det, de skal leve af, men de skal nok finde en bedre balance i forhold til den grønne dagsorden,« siger han.

Problemet er bare, at de ikke har specielt mange handleplaner til at bakke de målsætninger op, og deres mål ligger så langt ude i fremtiden, at de kan virke ligegyldige.

Christian Sparrevohn, partner, The Footprint Firm

Christian Sparrevohn er partner i The Footprint Firm, der hjælper virksomheder med deres klimaplaner. Han mener, at de tre virksomheders bundplacering delvist kan forklares ved, at flyrejser, fossile brændstoffer og forbrugerelektronik helt grundlæggende er skidt for klimaet.

»Men når det er sagt, har vi også at gøre med tre aktører, som ikke er særlig gode til at omfavne det faktum og konfrontere det,« siger Christian Sparrevohn og uddyber:

»Det gælder for alle tre, at de har nogle målsætninger, og de har erkendt, at de har nogle udfordringer. Problemet er bare, at de ikke har specielt mange handleplaner til at bakke de målsætninger op, og deres mål ligger så langt ude i fremtiden, at de kan virke ligegyldige. Hvis de rent faktisk har konkrete målsætninger for 2025 og en række initiativer, der gør en umiddelbar forskel, er det i hvert fald ikke noget, der er særlig kendt i offentligheden,« siger han.

Om Voxmeters klimabarometer
  • Det er første gang, at Voxmeter måler indgående på danskernes klimaholdninger. Det resulterer i en rapport, et såkaldt klimabarometer, der udkommer i sin fulde længde i januar, men allerede nu er de foreløbige resultater klar, hvor danskerne rangerer de stærkeste og svageste virksomheder i forhold til klimaindsatsen.
  • Undersøgelsen er gennemført ud fra en velafprøvet metode, der bygger på interviews via Voxmeters panel på mere end 100.000 danskere. Hver af de 100 største virksomheder har fået en vurdering af mindst 250 danskere.

Det er første gang, at Voxmeter måler indgående på danskernes klimaholdninger. Det resulterer i en rapport, et såkaldt klimabarometer, der udkommer i sin fulde længde i januar 2022, men allerede nu er de foreløbige resultater klar, hvor danskerne rangerer de stærkeste og svageste virksomheder i forhold til klimaindsatsen.

Ifølge undersøgelsen er det et område, virksomhederne er nødt til at tage seriøst, hvis de ikke vil miste forbrugernes tillid. Hele 81 pct. af danskerne mener nemlig, at det er vigtigt, at virksomheder bidrager aktivt til at skabe et bedre klima.

De tre bundskrabere tager da også deres dårligere placeringer til efterretning.

»Det er klart, at denne undersøgelse giver anledning til eftertanke, og vi lytter og forbedrer os undervejs. I den kommende tid skal vi bruge endnu mere krudt på at vise danskerne, hvad vi gør for at sikre en mere bæredygtig virksomhed i fremtiden,« siger Q8’s kommunikationschef, Marie Sheye Lund.

Hun fremhæver samtidig, at Q8 arbejder med en række forskellige klimatiltag og har målsætninger om at opnå klimaneutralitet for egen drift i 2030 og for hele værdikæden i 2045.

Vi har en masse gode historier, men vi har måske ikke været gode nok til at fortælle om det undervejs.

Ditte Opstrup Andersen, kommunikationschef, Elgiganten

Hos Elgiganten fremhæver kommunikationschef Ditte Opstrup Andersen de initiativer, elektronikkæden har iværksat omkring CO2-reduktioner, grønne produkter, reparationer og genanvendelighed.

»Vi har en masse gode historier, men vi har måske ikke været gode nok til at fortælle om det undervejs,« siger hun.

I Københavns Lufthavne mener kommunikationsdirektør Jan Juul Christensen, at man er ramt af, at flyrejser for mange er blevet et symbol på den globale klimaudfordring, selv om flytrafikken står for 2-3 pct. af den samlede globale CO2-udledning.

Han understreger, at lufthavnen nok skal få nulstillet udledningerne fra selve driften af lufthavnen, men langt den største del af udledningen kommer fra flyene, som Københavns Lufthavn ikke selv kontrollerer. Her håber Jan Juul Christensen at få hjælp fra politikerne.

»Centralt her er anbefalingen fra Luftfartens Klimapartnerskab om en klimafond, der kan finansieres af et mindre bidrag per afrejsende passager. Fonden skal medfinansiere udgiften til bæredygtigt flybrændstof, som i en overgangsperiode vil være markant dyrere end fossilt flybrændstof,« siger han og tilføjer, at løsningerne ikke er så langt væk, som mange tror.

»Vi skal gøre det endnu mere synligt, at bæredygtig flytransport med udskiftningen af nutidens fossile jetfuel med alternativt brændstof ikke er science fiction og fjern fremtid men meget snart nutid. Det er bare at komme i gang.«

Klimakrisen er en global udfordring, hvor mange grønne danske virksomheder gør en stor forskel internationalt. Derfor er vi også ekstra stolte over, at danskerne ser Ørsted som den danske virksomhed, der gør mest for klimaet.

Jakob Bøss, strategi- og kommunikationsdirektør, Ørsted

I den modsatte ende af ranglisten ligger Ørsted, Vestas og Grundfos, der alle spiller en central rolle i den grønne omstilling med produkter eller services, der er en del af løsningen.

»Klimakrisen er en global udfordring, hvor mange grønne danske virksomheder gør en stor forskel internationalt. Derfor er vi også ekstra stolte over, at danskerne ser Ørsted som den danske virksomhed, der gør mest for klimaet,« siger Jakob Bøss, strategi- og kommunikationsdirektør i Ørsted.

Vestas’ marketingdirektør, Morten Dyrholm, tilføjer, at det ikke bare handler om at producere en vigtig klimateknologi.

»Som verdens største leverandører af vindmøller udvikler vi teknologien til at sikre den grønne omstilling og har dermed en særlig forpligtelse til at gå forrest og være bæredygtige i alt, hvad vi gør,« siger han.

Undersøgelsen er gennemført ud fra en velafprøvet metode, der bygger på interviews via Voxmeters panel på mere end 100.000 danskere. Hver af de 100 største virksomheder har fået en vurdering af mindst 250 danskere.

Læs også
Top job