Erhverv

Flykoncern har tabt 15 mia. kr. - aktionærer ifører sig »faldskærme«

Nordic Aviation Capital overvejer adskillige muligheder for at kunne holde sig på vingerne. Den adm. direktør betegner 2020/21 som et »forfærdeligt år« i nyt regnskab.

Martin Møller Nielsen (th.) stiftede Nordic Aviation Capital for 30 år siden og har hidtil ejet omtrent 25 pct. af koncernen. Til venstre ses forhenværende adm. direktør Kim Graven Nielsen. Foto: Ole Joern/Redstar

Flykoncernen Nordic Aviation Capital holder sig på vingerne, men flere af aktionærerne har iført sig en faldskærm og er søgt mod nødudgangen.

Det scenarie fremgår af flykoncernens nye årsregnskab, der afslører et nettounderskud på 15,5 mia. kr. i 2020/21.

Nedturen skyldes først og fremmest coronapandemien, som det seneste halvandet år har kastet en af verdens førende flyleasingselskaber inden for jet- og turbopropelfly ud i en hidtil uset krise.

Nordic Aviation Capital opererer med en skyhøj gæld på 38 mia. kr. og er blevet mødt af en manglende vilje blandt investorer og medejere til at skyde ny kapital ind i det 30 år gamle foretagende.

I efteråret lykkedes det for flykoncernen at indgå en aftale om en omstrukturering af gælden samt at opnå 60 mio. dollars i kapitaltilførsel fra eksisterende aktionærer svarende til 400 mio. kr.

Siden godkendelsen af gældsaftalen har to aktionærer imidlertid indikeret - fremgår det af regnskabet - at de ikke agter at skyde flere penge i den kriseramte koncern, mens en tredje aktionær nu overvejer sine muligheder.

»I løbet af året har vi samarbejdet aktivt med vores lånegivere for at kunne håndtere den aktuelle krise og facilitere en langsigtet restrukturering,« forklarer adm. direktør Patrick de Castelbajac i regnskabet, hvor han betegner 2020/21 som et »forfærdeligt år« for flyindustrien.

»Vi vil i de kommende måneder fortsat dedikere os til at opnå en aftale, der får Nordic Aviation Capital til at genrejse sig så stærkt som muligt oven på perioden med markedsforstyrrelser. Adskillige muligheder er under overvejelse inklusive én eller flere retsprocesser,« fortsætter Patrick de Castelbajac.

På den måde flugter regnskabet med de forlydender, som Finans rapporterede om i september. Her tilkendegav Lego-familiens investeringsselskab, Kirkbi - der i 2015 købte halvdelen af flykoncernen sammen med kapitalfonden EQT - at man ikke var en del af restruktureringen.

»De ledende aktionærer, EQT og GIC (fond fra Singapore, red.), besluttede ikke at tilføre yderligere egenkapital i virksomheden i 2021. Som passiv co-investor er Kirkbi dermed heller ikke en del af restruktureringen,« skrev Kirkbis investeringsdirektør, Thomas Lau Schleicher, ved den lejlighed.

Pensionsselskabet PFA har et lån på over 3 mia. kr. i klemme hos Nordic Aviation Capital.

Læs også
Top job