Overskuddet for Drinx svinder med 7,8 mio.
Coronapandemien har været hård for den nordjyske cocktailvirksomhed Drinx, der er gået fra et rekordstort millionoverskud i 2020 til virksomhedens værste årsregnskab i 2021.
Det går op og ned i business. Det må Drinx sande efter offentliggørelsen af den nordjyske cocktailvirksomheds seneste årsregnskab.
Et rekordstort overskud på 7,9 mio. kr. i 2020 er i 2021 blevet vekslet til et beskedent overskud på blot 110.000 kr. Det er det med afstand dårligste årsresultat i virksomhedens syv år lange historie.
Drinx, der sælger spiritus til bl.a. barer og caféer, er ellers vokset næsten 1.200 pct. i de seneste fire år, men nu peger pilen for første gang nedad.
Selskabets kundegrundlag har været kraftigt ramt af nedlukninger som følge af covid-19-udbruddet, og det har altså påvirket selskabets indtjening i regnskabsåret 2020/21.
Vi kan stort set dække behovet hos barer og restauranter 100 pct.
Her er Danmarks største grossist inden for salg af spiritus indirekte blevet ramt af politisk bestemte restriktioner, der til tider helt eller delvist har lukket natteliv, barer og restauranter.
»Selskabets indtjening i 2020/21 har ikke levet op til forventningerne, men under omstændighederne betragtes resultatet som værende tilfredsstillende.«
Virksomhedens egenkapital forbliver dog på solide 17 mio. kr., som er stort set uændret fra året før.
Nøgletal fra Drinx ApS’ årsregnskab
I kr. | 2020/21 | 2019/20 | 2018/19 | 2017/18 |
Driftsresultat | 2,8 mio. | 13,8 mio. | 11,4 mio. | 9,7 mio. |
Årsresultat | 110.000 | 7,9 mio. | 6,4 mio. | 6,2 mio. |
Egenkapital | 17,1 mio. | 17 mio. | 11,1 mio. | 6,7 mio. |
Drinx blev stiftet af nordjyderne Tommy Toft og Karl Henrik Frederiksen for snart syv år siden, og siden dengang er det gået stærkt. Allerede efter to år kunne virksomheden præsentere sit første millionstore overskud, der dengang lød på knap 4 mio. kr.
Selv om de fleste vil kende Drinx for salg af alkohol, henter virksomheden faktisk over halvdelen af sin omsætning gennem salg af bl.a. rengøringsartikler, støvsugere, papirduge, elpærer, håndsprit, terninger og raflebægere. Det har direktør Tommy Toft tidligere fortalt til Nordjyske.
»Vi kan stort set dække behovet hos barer og restauranter 100 pct. Vi har ikke frisk kød, men vi sælger også frugt og grønt. For eksempel lime, citron og appelsin, og hvad man nu ellers bruger i en bar. Vi sælger også ekstremt meget sødmælk, som bruges i mange drinks.«
Oprindeligt fik makkerparret Tommy Toft og Karl Henrik Frederiksen idéen til Drinx gennem deres fælles virksomhed Frugt Karl, der leverer frugt og grønt til større virksomheder, cateringfirmaer, caféer og kantiner. De bemærkede, at der var stor efterspørgsel efter dyrere drinks og cocktails, samtidig med at caféer og barer udvidede åbningstiderne for at tilgodese kundernes behov.
De to iværksættere valgte dog i foråret 2020 at sælge Frugt Karl til et aarhusiansk firma for udelukkende at kunne koncentrere sig om Drinx.
Cocktailvirksomheden har ved siden af kunderne på det danske marked også eksport af forskellige typer spiritus til lande i Europa og Asien.
Drinx har mere end 80 medarbejdere og hovedsæde i Frederikshavn. Drinx vil blandt mange nordjydere og håndboldelskere være kendt for sit sponsorat i Danmarks bedste håndboldklub, Aalborg Håndbold.