Erhverv

Tysk fragtgigant nærmer sig salg: »Det vil være en lækkerbisken for DSV og Mærsk«

Det store tyske logistikselskab DB Schenker kan være på vej på markedet. Danske giganter som DSV og Mærsk kan være i spil som købere, vurderer analytikere.

A.P. Møller-Mærsk vil gerne være større på landtransport. Derfor kan tyske DB Schenker måske være et godt match. Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix

To sværvægtere i dansk erhvervsliv, DSV og A.P. Møller-Mærsk kan være i spil til at købe tyske DB Schenker, som er en af verdens største speditører.

Det vurderer flere analytikere, efter at DB Schenker ifølge tyske medier nærmer sig et salg.

»Det vil være en lækkerbisken for DSV og Mærsk,« siger Nykredits aktieanalytiker Ricky S. Rasmussen, som følger begge selskaber tæt.

Top 10

Verdens 10 største logistikselskaber målt på omsætning i 2020.

  1. DHL Supply Chain & Global Forwarding
  2. Kuehne + Nagel
  3. DB Schenker
  4. Nippon Express
  5. DSV Panalpina
  6. C.H. Robinson
  7. Sinotrans
  8. XPO Logistics
  9. UPS Supply Chain Solutions
  10. Expeditors

Kilde: Armstrong & Associates

DB Schenker hører under Deutsche Bahn, som er ejet af den tyske stat. Selskabet har flere gange været rygtet til salg, men nu skulle den nye regeringskoalition have besluttet sig for at trykke på salgsknappen, skriver aviserne Handelsblatt og Tagesspiegel.

Der er tale om en usædvanlig godbid, som nu kan blive udbudt. DB Schenker havde en omsætning på knap 10,6 mia. euro i første halvdel af 2021 og er en tung spiller globalt.

Et opkøb ville derfor sende både DSV og Mærsk op i en ny liga på det konkurrenceprægede logistikmarked, hvor størrelse betyder alt.

DSV vil blive den med afstand største speditør i verden, mens rederiet Mærsk, som har store ambitioner at vokse på landtransport, med ét slag vil rykke op i top fem.

»DSV er en helt oplagt køber og klar favorit af de to danske selskaber, fordi de kan få så mange synergier. Men det vil også give mening for Mærsk at kigge på selskabet, og det er jeg også ret sikker på, at de gør,« siger Ricky S. Rasmussen.

Begge danske selskaber vil uden problemer kunne betale de op til 15 mia. euro, som Deutsche Bahn ventes at kræve – og helst i kontanter, så den tyske koncern kan betale af på sin gæld på ca. 32 mia. euro.

Mærsk ville få et stort fodaftryk på logistik, hvis de lavede det her et opkøb.

Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker, Sydbank

Det brandvarme fragtmarked betyder, at Mærsk svømmer i penge, mens DSV ville kunne hente pengene via obligationer eller gennem en kapitaludvidelse, vurderer Nykredit.

Men ifølge shippinganalytiker Lars Jensen fra konsulenthuset Vespucci Maritime så vil der være hård konkurrence om DB Schenker, og derfor kan prisen stikke af.

»Et logistikselskab, som bliver sat til salg i det nuværende marked, burde ikke have vanskeligt ved at finde købere,« siger Lars Jensen.

Han peger på, at flere transportselskaber i øjeblikket forfølger den samme strategi.

»Der foregår et slagsmål om at få kontrol med en større del af logistikmarkedet, som vil udspille sig de næste år. Det er en kamp mellem både de eksisterende speditører, men også rederierne og de nye digitale speditører. Og særligt rederierne har rigeligt med kapital,« siger Lars Jensen.

Foruden DSV og Mærsk kunne det franske containerrederi CMA CGM også være i spil som køber. Ligesom Mærsk har rederiet en ambition om at vokse på land ved hjælp af sit logistikselskab Ceva Logistics, som man overtog i 2019.

I forrige uge købte Marseille-koncernen, som er kontrolleret af familien Saadé, det amerikanske logistikselskab Ingram Micro, som bl.a. dækker over 59 varehuse i USA og Europa.

Ifølge Lars Jensen er konkurrencesituation nu så tilspidset, at de mulige købere bliver nødt til i det mindste at undersøge et opkøb af DB Schenker, fordi der er en stor risiko for, at det ellers ender hos en direkte rival.

Lige præcis for Mærsk er der dog et særligt hensyn, som måske kan dæmpe lidt af købelysten. Koncernens nye strategi har på det seneste skabt gnidninger med DSV.

Problemet er, at DSV i dag bruger Mærsk til at booke søfragt til sine kunder. Men nu er Mærsk begyndt at rykke ind på DSV’s banehalvdel på land.

Det skaber en prekær situation, hvor DSV er tvunget til både at se Mærsk som leverandør og konkurrent. Det blev understreget i begyndelsen af november, hvor Mærsk nappede en stor kontrakt med vindmølleproducenten Vestas fra DSV.

Af samme grund vurderer Sydbank, at Mærsk formentlig vil tænke sig ekstra godt om, før koncernen finder den store tegnebog frem.

»Mærsk ville få et stort fodaftryk på logistik, hvis de lavede det her opkøb. Men det er en balancegang i forhold til, hvor aggressive de vil være i forhold til deres egne kunder i logistikselskaberne,« siger senioranalytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen.

Der foregår i øjeblikket et slagsmål om at få kontrol med en større del af logistikmarkedet.

Lars Jensen, shippinganalytiker

Nykredit vurderer, at DSV vil være favorit i en direkte budkrig mellem Mærsk om den tyske transportjuvel.

»DSV er det selskab i markedet, som kan få flest synergier ud af DB Schenker, og derfor kan de også tillade sig at give en højere pris end de fleste,« siger analytiker Ricky S. Rasmussen.

A.P. Møller-Mærsk oplyser, at koncernen ikke kommenterer på spekulationer. Samme melding kommer fra DSV, som ellers tidligere har vist interesse for DB Schenker.

»Vi kan bekræfte, at M&A (fusioner og opkøb, red.) fortsat indgår som en central del af vores strategi, men vi har ingen kommentarer om specifikke virksomheder,« siger executive vice president Flemming Ole Nielsen.

Læs også
Top job