Facebook stopper lånereklamer til spillefugle inden nytår
Facebook har fået kritik for at lade virksomheder målrette lånereklamer direkte til brugere, som har vist interesse for spil.
Facebooks kommunikationschef i Norden, Lukasz Lindell, oplyser, at det inden nytår vil ændre sine systemer, så det ikke længere er muligt.
Meldingen kommer, efter at Forbrugerombudsmanden udtalte kritik af det sociale medie.
- Vi har tidligere informeret Forbrugerombudsmanden om, at vi som led i en større produktændring i europæiske lande begrænser bestemte målretningsmuligheder og blandt andet fjerner muligheden for, at låneudbydere kan målrette annoncer til forbrugere, der har vist interesse i spil og gambling.
- Denne ændring forventes at være implementeret inden årets udgang, siger han i en skriftlig kommentar.
At Facebook ikke kan lave ændringen med det samme, bliver begrundet med, at det tager tid at ændre i den type systemer, "når der er tale om en platform med 2,8 milliarder brugere".
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen udtalte tirsdag, at Facebook overtræder reglerne for god markedsføringsskik.
Derfor har hun anmodet om, at Facebook ændrer sit annoncesystem, så det ikke længere er muligt.
Hun har peget på, at spillegæld siden 1683 ikke har været juridisk bindende.
- Hensynet bag bestemmelsen er, at det er uetisk og samfundsmæssigt skadeligt, hvis der drives forretning på at lade folk gældsætte sig ved hasardspil.
- Bestemmelsen gælder endnu, og det er de samme hensyn, der gør, at det er i strid med god skik at målrette reklamer for lån mod forbrugere, der har vist interesse for spil.
- Derfor er det naturligvis også i strid med god skik, når Facebook sælger sådanne annoncer til erhvervsdrivende, sagde hun tirsdag i en pressemeddelelse.
/ritzau/