Erhverv

Nordic Aviation Capital søger om konkursbeskyttelse

Stifteren Martin Møller er efter 30 år fortid i Nordic Aviation Capital, der skal igennem en omfattende restrukturering. 73 pct. af kreditorerne står bag plan, der skal redde NAC.

Den danske flykoncern Nordic Aviation Capital, NAC, der kæmper for at overleve, har søgt om konkursbeskyttelse i USA. Samtidig oplyser stifteren og den tidligere bestyrelsesformand Martin Møller, at han er på vej ud af selskabet, der har gjort ham til mangemilliardær.

NAC oplyser, at der er indgået aftale om en restrukturering med 73 pct. af kreditorerne. Samlet har de 6,3 mia. dollars til gode, og det svarer til godt 41 mia. kr.

Aftalen betyder, at der skal tilføres 3,5 mia. kr. i ny kapital gennem en kapitalforhøjelse og nye kreditfaciliteter.

Konkursbeskyttelsen er ansøgt i USA under den såkaldte chapter-11 ordning, der indebærer, at selskabet kan fortsætte sine aktiviteter, mens der forhandles med kreditorerne om en langsigtet løsning.

»NAC tager dette proaktive skridt i USA, fordi vi tror på, at det er den mest effektive måde at gennemføre en frivillig og omfattende finansiel omstrukturering,« siger Justin Bickle, næstformand i NAC, i en pressemeddelelse.

Aftalen betyder, at NAC efter omstruktureringen vil være ejet af selskabets største kreditorer, som tilfører ny kapital. Ifølge pressemeddelelsen er de eksisterende aktionærer indforstået med dette ejerskifte.

Nu hvor mit 30-årige kapitel med NAC nærmer sig sin afslutning, er jeg tilfreds med at se kreditorernes betydelige støtte og tillid til selskabets forretningsmodel.

Martin Møller, stifter og tidl. bestyrelsesformand i Nordic Aviation Capital.

Det gælder også Martin Møller, som etablerede NAC for tre årtier siden. Han er nu endegyldigt på vej ud af selskabet.

»Nu hvor mit 30-årige kapitel med NAC nærmer sig sin afslutning, er jeg tilfreds med at se kreditorernes betydelige støtte og tillid til selskabets forretningsmodel,« siger Martin Møller.

Han tilføjer, at han har den største tillid til selskabets modstandsdygtighed og evne til fortsat at betjene kunderne gennem denne proces og fremadrettet.

Den 57-årige dansker købte sit første fly som 21-årig, hvorefter han satte det i stand og solgte det.

I 1990 stiftede han NAC i Skive og begyndte at handle med fly. Selskabet specialiserede sig i mindre fly til regionale ruter, og det udviklede sig til en milliardforretning.

I 2015 solgte han halvdelen af selskabet til Lego-familiens investeringsselskab Kirkbi og kapitalfonden EQT. Handlen gjorde ham til mangemilliardær. Transaktionen sikrede kapital til fortsat vækst, og NAC blev verdens største udlejer af regionale fly. I dag har selskabet 475 fly og betjener knap 70 flyselskaber i 45 lande.

NAC blev imidlertid meget hårdt ramt af coronakrisen, der medførte et historisk dyk for luftfarten. Gælden i selskabet voksede, og det blev en kamp for overlevelse. Det seneste regnskab viste således et underskud på 15 mia. kr.

I januar i år trak Martin Møller sig fra posten som bestyrelsesformand, da håndteringen af finanserne krævede nye kompetencer.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.