Erhverv

Airbus og Boeing er bekymrede for 5G: Kan gå ud over flysikkerheden

Flyproducenterne Airbus og Boeing vil have den amerikanske regering til at udskyde en planlagt udrulning af 5G-netværket.

Artiklens øverste billede
Kraftige signaler fra mobilnetværket 5G risikerer at forstyrre en radar, som kommercielle fly bruger til at lande i dårlig sigtbarhed. Derfor vil to store flyproducenter nu have udrulningen af 5G udskudt i USA. Foto: Bloomberg/Krisztian Bocsi.

To af verdens største flyproducenter Airbus og Boeing vil have udskudt udrulningen af 5G-netværket i USA.

De er bekymrede for, at kraftfulde mobilsignaler nær lufthavnene kan skabe sikkerhedsproblemer for flyene.

Selskabernes topchefer har derfor sendt et fælles brev til den amerikanske transportminister Pete Buttigieg, hvor de beder ham om at forsinke udrulningen af netværket. Det skriver Reuters og CNN, som begge har læst brevet.

Forstyrrelser fra 5G kan gå udover flyenes evne til at operere sikkert.

Airbus og Boeing i fælles brev til USA's transportminister

»Forstyrrelser fra 5G kan gå udover flyenes evne til at operere sikkert,« lyder det i henvendelsen, som er underskrevet Jeffrey Knittel, adm. direktør i Airbus, og Dave Calhoun, adm. direktør i Boeing.

Det er planen, at 5G-netværket skal lanceres i USA fra 5. januar. CNN skriver, at 5G-signaler potentielt kan forstyrre en radar i kommercielle fly, som piloterne bruger til at lande, når der er dårlig sigtbarhed.

De amerikanske flymyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), er klar over risikoen og har for nyligt hasteindført en ny regel, som forbyder piloter at bruge radarudstyret, når de flyver ved lave højder.

Flyselskaberne frygter, at den nye regel kan føre til aflysninger på ruter, hvor der ofte er dårlig sigtbarhed.

Ifølge en analyse fra en brancheorganisationen Airlines 4 America, så ville over 345.000 passagerfly være blevet ramt af forsinkelser, omdirigeringer eller aflysninger, hvis reglen var blevet indført i 2019. Det skriver Reuters.

I deres brev til transportministeren kommer Airbus og Boeing med et forslag om at begrænse styrken af mobilsignaler nær lufthavne for at løse problemet uden, at det går udover flytrafikken.

De påpeger desuden, at udrulningen af 5G-netværket kommer på et tidspunkt, hvor flyindustrien kæmper langt færre rejsende som følge af covid-19-pandemien og derfor ikke har brug for nye udfordringer.

Det er de store teleselskaber AT&T og Verizon, som skal stå for den brede lancering af 5G i USA. I Danmark var TDC den første til at udbyde 5G til sine kunder. Det skete i september 2020.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.