Fornemmer du noget suspekt? Mange danskere har en fornemmelse af, at reklamefolkene lytter med
Over halvdelen af danskerne har fornemmelsen af, at reklamer er blevet målrettet efter, hvad de har snakket om.
Der er en hvis sandsynlighed for, at du kender det der med at have følelsen af, at nogen må have lyttet med, når noget, du lige har talt om, dukker op som reklamer på f.eks. sociale medier.
I hvert fald viser en spørgeskemaundersøgelse af Ingeniørforeningen IDA, at rigtig mange danskere har denne fornemmelse. 31 pct. mener således, at det er noget, der sker ofte, mens 35 pct. mener at have oplevet det nogle gange. 28 pct. har aldrig haft fornemmelsen.
Men er det rigtigt, at techgiganter som Facebook og Google lytter med og målretter reklamer efter private samtaler, som de opsnapper gennem din telefon, når den f.eks. ligger på stuebordet?
Nej, siger Jørn Guldberg.
Han er it-sikkerhedsekspert hos IDA.
»Det er aldrig bevist, at de store tech-giganter lytter med, og målretter reklamer efter, hvad samtalen indeholder. Både Facebook og Google har flere gange kategorisk afvist, at de benytter sig af metoden,« siger han i en pressemeddelelse og tilføjer, at flere af selskaberne dog indsamler optagelser gennem de såkaldte ”digitale assistenter”.
»Både Googles og Apples anfører i deres privatlivsreglementer, at optagelser, der indtales til de digitale assistenter, kan gemmes og bruges til at videreudvikle og forbedre teknologien, så her er billedet et andet. Disse assistenter kan man vælge at slå fra rimeligt nemt,« siger han.
Når så mange danskere alligevel har på fornemmelsen, at der er nogen, der lytter med, så skylden det ifølge it-sikkerhedseksperten nok snarere, at tech-giganterne er blevet ufatteligt gode til at vide noget om folk ved hjælp at deres adfærd på nettet.
»En af årsagerne til, at så mange har følelsen af at være aflyttet, kan skyldes at tech-giganterne allerede har et særdeles finmasket net, der samler tusindvis af digitale spor på nettet,« siger Jørn Guldberg og uddyber:
»De ved med andre ord det meste om folk i forvejen. Og hvor uhyggeligt det end lyder, så kan de forudsige din adfærd, sammenligne med andre der ligner dig, og på den måde sende dig annoncer, der baserer sig på en grundig personkarakteristik. Det kan minde om at være aflyttet.«