Erhverv

Svimlende årsløn: Tiktok-teenager overhaler McDonalds-topchef

Den bedst tjenende influencer på det sociale medie TikTok er 17-årige Charli D'Amelio, der sidste år tjente et trecifret millionbeløb.

Charli D'Amelio (tv) og Dixie D'Amelio (th) er de to bedst tjenende TikTok-stjerner ifølge Forbes. Foto: Unicef/Mauricio Aguayo. Søstrene Charlie og Dixie D'Amelio er aktuelt de bedst betalte TikTok-stjerne. Foto: Wikimedia Commons/Priyanka Pruthi.

Det er ikke noget nyt fænomen, at internetstjerner kan tjene svimlende penge på at reklamere for diverse virksomheder gennem deres kanaler.

Alligevel skabte det debat, da erhvervsmediet Forbes for nylig udgav en liste over de bedst tjenende stjerner på appen TikTok.

Af listen fremgår det nemlig, at den kun 17-årige amerikaner Charli D’Amelio har en årsløn, der overstiger flere topchefer for amerikanske storkoncerner.

Det skriver bl.a. The Wall Street Journal.

Den unge influencer, som primært er kendt for sine dansevideoer på TikTok, tjente sidste år 113,5 mio. kr. på bl.a. promovering af produkter gennem sine videoer og på sit eget nyopstartede tøjmærke.

Til sammenligning tjente Starbucks-topchef Kevin Johnson sidste år ca. 95 mio. kr., mens McDonald’s adm. direktør, Chris Kempczinski, tjente små 70 mio. kr. i 2021.

Charli D’Amelios søster, 20-årige Dixie D’Amelio, strøg desuden ind som nummer to på listen med en indkomst på knap 66,9 mio. kr.

Samlet set er indtjeningen for TikToks bedst tjenende stjerner i 2021 steget med knap 200 pct. sammenlignet med 2020, ifølge Wall Street Journal. Og det ser ikke ud til, at tendensen sætter farten ned lige foreløbig.

»De bygger virkelig forretningsimperier. Tallene, vi ser nu, bliver kun større,« siger Mae Karwowski, adm. direktør i markedsføringsvirksomheden Obviously, til Wall Street Journal.

Mens flere milliardær-kendisser som f.eks. Kylie Jenner også er aktive brugere af appen TikTok, så noteres det, at Forbes kun har influencere på listen, hvis formue er skabt via TikTok.

Tiktok så første gang dagens lys i 2016. Appen fungerer som et socialt medie med en endeløs strøm af videoer. På verdensplan har netværket mere end én milliard månedlige brugere.

Læs også
Top job