Erhverv

Følger i Danmarks fodspor: Norge strammer reglerne for el-løbehjul

Høje ulykkestal og flere konflikter mellem personer på el-løbehjul og øvrige trafikanter får nu Norge til at følge i Danmarks fodspor og stramme op på reglerne for de populære løbehjul.

Også Danmark skærpede i starten af 2022 reglerne for kørsel på el-løbehjul, så det nu er lovpligtigt at bruge hjelm. Foto: Martin Lehmann

Norge bliver næste land i rækken til at skærpe reglerne for færdsel på el-løbehjul. Det sker ifølge den norske trafikminister Jon-Ivar Nygård som følge af høje ulykkestal og et stigende antal konflikter i trafikken.

Helt konkret indføres en promillegrænse på 0,2, en aldersgrænse på 12 og et påbud om brug af hjelm for alle under 15 år.

Det oplyser det norske Samfærdselsdepartementet, der svarer til Transportministeriet i Danmark, i en pressemeddelelse sent lørdag aften.

»De seneste tre år har vi set uacceptabelt høje ulykkestal og et stadig voksende konfliktniveau mellem personer på el-løbehjul og andre trafikanter. Sådan kan det ikke fortsætte. Vi må sikre sikkerheden, trygheden og tilgængeligheden for både brugere af sådanne køretøjer og deres medtrafikanter,« siger trafikminister Jon-Ivar Nygård som begrundelse for regelskærpelsen i pressemeddelelsen.

Samtidig står der, at den norske regering er ved at undersøge yderligere tiltag i kampen mod el-løbehjulene.

Regeringen vil fremadrettet undersøge og siden foreslå, om aldersbegrænsningen skal hæves yderligere, ligesom regeringen vil skærpe reglerne for spirituspåvirket kørsel på el-løbehjul yderligere, så der gælder samme sanktioner som ved kørsel på bl.a. knallert i beruset tilstand, deriblandt tab af førerret.

Her er reglerne for kørsel på el-løbehjul i Danmark
  • Det er lovpligtigt at køre med hjelm fra 1. januar 2022. Hjelmen skal være CE-mærket og leve op til kravene i standarden EN 1078.
  • Har man glemt hjelmen, vanker der en bøde. Bødens størrelse kan variere alt efter hvilken forseelse, der er tale om, hvis man har kørt ulovligt på el-løbehjul. Typisk vil bøden ligge mellem 700 og 1000 kroner.
  • Man skal være fyldt 15 år for at køre på et motoriseret løbehjul.
  • Personer under 15 år må dog gerne bruge et motoriseret løbehjul, såfremt de er under ledsagelse og kontrol af en person over 18 år eller på skiltede lege- og opholdsområder.
  • Der må kun være én person på løbehjulet.
  • Man skal køre efter reglerne for cykler. Det betyder, at man skal køre på cykelstien, hvis der er en sådan, ligesom man skal følge cyklistsignaler og -skiltning.
  • Man må ikke køre på fortovet, på gangstier eller i fodgængerfelter.
  • Man skal døgnet rundt have lys på det motoriserede løbehjul.
  • Promillegrænsen er 0,5, og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.
  • De motoriserede køretøjer må maksimalt kunne køre 20 kilometer i timen ved egen kraft.
  • Køretøjerne skal være CE-mærket efter maskindirektivet.
Kilder: Færdselsstyrelsen, Transportministeriet, Rådet for Sikker Trafik, Ritzau

Også i Danmark strammede regeringen for nyligt reglerne yderligere for kørsel på el-løbehjul, da et lovkrav om brug af hjelm den 1. januar 2022 trådte i kraft ved både brug af eget løbehjul eller et udlejningsløbehjul. Bruger man ikke hjelm, koster det en bøde på op til 1.000 kr., hvis man bliver stoppet af politiet.

Tidligere var det også blevet vedtaget, at el-løbehjulene i dag skal afleveres i bestemte zoner. Det blev vedtaget for at gøre en ende på el-løbehjul, der blev smidt midt på gaden.

Også farten på el-løbehjulene har tidligere været omdiskuteret i Danmark. I 2019 fik det den svenske udbyder Voi til at sænke hastighedsgrænsen på virksomhedens løbehjul til seks km/t, når brugerne kører ind i bestemte områder i København, herunder Strøget, Nyhavn og Islands Brygge.

Normalt er hastighedsgrænsen på 20 km/t.

I november valgte også den franske storby og hovedstad Paris at tage konsekvensen af flere ulykker og sammenstød mellem el-løbehjul og fodgængere og indførte et krav om, at el-løbehjulstjenesterne fremover skal indstille deres produkter, så de ikke kan køre mere end 10 km/t.

Paris har været et vigtigt marked for el-løbehjulsvirksomhederne på grund af byens mange cykelstier, der gør det nemt for særligt turister at transportere sig rundt i storbyen på de eldrevne løbehjul.

Læs også
Top job