Erhverv

Følger i Danmarks fodspor: Norge strammer reglerne for el-løbehjul

Høje ulykkestal og flere konflikter mellem personer på el-løbehjul og øvrige trafikanter får nu Norge til at følge i Danmarks fodspor og stramme op på reglerne for de populære løbehjul.

Artiklens øverste billede
Også Danmark skærpede i starten af 2022 reglerne for kørsel på el-løbehjul, så det nu er lovpligtigt at bruge hjelm. Foto: Martin Lehmann

Norge bliver næste land i rækken til at skærpe reglerne for færdsel på el-løbehjul. Det sker ifølge den norske trafikminister Jon-Ivar Nygård som følge af høje ulykkestal og et stigende antal konflikter i trafikken.

Helt konkret indføres en promillegrænse på 0,2, en aldersgrænse på 12 og et påbud om brug af hjelm for alle under 15 år.

Det oplyser det norske Samfærdselsdepartementet, der svarer til Transportministeriet i Danmark, i en pressemeddelelse sent lørdag aften.

»De seneste tre år har vi set uacceptabelt høje ulykkestal og et stadig voksende konfliktniveau mellem personer på el-løbehjul og andre trafikanter. Sådan kan det ikke fortsætte. Vi må sikre sikkerheden, trygheden og tilgængeligheden for både brugere af sådanne køretøjer og deres medtrafikanter,« siger trafikminister Jon-Ivar Nygård som begrundelse for regelskærpelsen i pressemeddelelsen.

Samtidig står der, at den norske regering er ved at undersøge yderligere tiltag i kampen mod el-løbehjulene.

Regeringen vil fremadrettet undersøge og siden foreslå, om aldersbegrænsningen skal hæves yderligere, ligesom regeringen vil skærpe reglerne for spirituspåvirket kørsel på el-løbehjul yderligere, så der gælder samme sanktioner som ved kørsel på bl.a. knallert i beruset tilstand, deriblandt tab af førerret.

Også i Danmark strammede regeringen for nyligt reglerne yderligere for kørsel på el-løbehjul, da et lovkrav om brug af hjelm den 1. januar 2022 trådte i kraft ved både brug af eget løbehjul eller et udlejningsløbehjul. Bruger man ikke hjelm, koster det en bøde på op til 1.000 kr., hvis man bliver stoppet af politiet.

Tidligere var det også blevet vedtaget, at el-løbehjulene i dag skal afleveres i bestemte zoner. Det blev vedtaget for at gøre en ende på el-løbehjul, der blev smidt midt på gaden.

Også farten på el-løbehjulene har tidligere været omdiskuteret i Danmark. I 2019 fik det den svenske udbyder Voi til at sænke hastighedsgrænsen på virksomhedens løbehjul til seks km/t, når brugerne kører ind i bestemte områder i København, herunder Strøget, Nyhavn og Islands Brygge.

Normalt er hastighedsgrænsen på 20 km/t.

I november valgte også den franske storby og hovedstad Paris at tage konsekvensen af flere ulykker og sammenstød mellem el-løbehjul og fodgængere og indførte et krav om, at el-løbehjulstjenesterne fremover skal indstille deres produkter, så de ikke kan køre mere end 10 km/t.

Paris har været et vigtigt marked for el-løbehjulsvirksomhederne på grund af byens mange cykelstier, der gør det nemt for særligt turister at transportere sig rundt i storbyen på de eldrevne løbehjul.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.