Erhverv

Har solgt 225.000 flasker på et år: Kobaj melder om tredobling af omsætningen

Den danske vinplatform Kobaj har i sit andet leveår solgt tusindvis af flasker og tredoblet både omsætning og medarbejderstab.

Alexander Kidd lancerede vinplatformen Kobaj.com i november 2019. I sit kun andet hele år i drift har selskabet i følge egne tal solgt 225.000 flasker. Foto: PR.

Efter kun lidt over to år i drift melder den danske vinplatform Kobaj om et forrygende 2021.

Selskabet har solgt over 225.000 flasker i det forgangne år - og det har resulteret i en tredobling af både omsætningen og medarbejderstaben.

Det oplyser selskabet til Finans.

Kobaj - der er en onlineplatform, der lader sine kunder købe vin direkte fra vinbønder over hele verden - omsatte i 2021 for 30 mio. kr. mod 9,5 mio. kr. året før. I samme periode er medarbejderstaben tredoblet fra 7 til 21 ansatte. Det er bedre, end man har turdet forvente, lyder det fra Kobajs stifter og adm. direktør, Alexander Kidd.

»Det er virkelig gået stærkt. Det var svært at vide, hvad vi kunne forvente af 2021 på grund af mange usikkerheder ift. corona og lukning af grænser. Så vi er supertilfredse med væksten,« lyder det fra stifteren.

Kobaj har både private og restaurationer som kunder, og selvom restaurationer typisk køber langt større volumen, har det været salget til private, der primært har drevet den øgede omsætning. Salget til private er nemlig eksploderet i det forgange år, fortæller stifteren.

Alexander Kidd stiftede Kobaj i slutningen af 2019, og har siden fået en række tunge investorer med i ejerkredsen. Den tæller nu bla. Peter Beske Nielsen, som har været ansvarlig for kapitalfonden Blackrocks forretninger i Norden og i dag sidder i bestyrelsen hos bla. Kirk Capital. Han har også indtaget stolen som bestyrelsesformand i Kobaj.

Andre investorer tæller Letz Sushi-stifteren Louise Ertman, NREP-formand Mikkel Bülow-Lehnsby, Mofibo-stifter Morten Strunge, it-investoren Preben Damgaard samt venturefonden Heartcore Capital og Innovationsfonden og Vækstfonden.

Kobaj har for nuværende distributionsaftaler med 350 vingårde i områder, der spænder fra franske Champagne og Bourgogne til italienske Veneto og Toscana til Californien i USA. Særligt Champagne-området er centralt for Kobaj, da hver tredje flaske, der sælges på platformen, kommer herfra, oplyser selskabet.

Kobaj er startet i Danmark, men har også både tyske, svenske og østrigske kunder. Alexander Kidd har blandt andet taget hele familien under armen og flyttet til Hamborg for at komme ind på det tyske marked, fortæller han.

Indtil videre fortsætter de aggressive vækstrater ind i 2022, fortæller Alexander Kidd, der varsler, at yderligere skalering til nye markeder er på tegnebrættet. I følge ham er salgstallene for januar allerede steget med 50 pct. sammenlignet med december 2021. Stifteren vil dog ikke lægge sig fast på nogen forventning for året.

»Jeg ved ikke, om vi kan fortsætte med en tredobling af omsætningen igen. Det er for tidligt at sige. Men det bliver i hvert fald et vildt væksteventyr igen i år. Det er der ingen tvivl om,« siger Alexander Kidd.

Læs også
Top job