Erhverv

Danskerne er vilde med dem: Tre butikker brager frem på nettet

Når danskerne handler på nettet havner 14 pct. af pengene hos Zalando, Nemlig.com og Coop, der i 2021 var danskernes foretrukne webshops.

Danskernes foretrukne webshop er tyske Zalando. Billedet her er fra virksomhedens  distributionscenter i den tyske by Erfurt. Foto: PR, Zalando.

Zalando, Nemlig.com og Coop har sat sig solidt på tronen som danskernes foretrukne webshops. Det viser en ny opgørelse, som DI Handel har lavet på baggrund af nye tal fra Euromonitor.

De tre butikker satte sig sidste år på 14 pct. af danskernes internethandel. Til sammenligning havde de en markedsandel på 7,8 pct. af danskernes e-handel i 2016, hvor de også var blandt de førende.

»Vi ser en klar tendens til, at de største webshops tager en større bid af markedet end tidligere. Derfor er det også meget positivt at se, at danske webshops fylder så meget i toppen af listen. Det er et udtryk for, at de store danske webshops er blevet større og bedre og kan konkurrere med de store giganter,« siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, i en pressemeddelelse.

Blandt de fem mest populære webshops er fire af dem danske. Ud over Nemlig.com og Coop er det Elgiganten og Salling Group.

Selv om de danske spillere dominerer, fylder de udenlandske webshops stadig mere og mere på det danske e-handelsmarked. Ud over tyske Zalando, er det blandt andet Amazon.com og H&M, der ligger højt på listen.

Danskerne bruger rigtig mange penge i udenlandske webshops, men ikke nær så mange udenlandske kunder handler i danske webshops. Det skaber en ubalance.

Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel

De udenlandske webshops i top 20 sad i 2021 tilsammen på 16,1 pct. af danskernes e-handel, hvilket er en klar stigning i forhold til 2016.

»Danskerne bruger rigtig mange penge i udenlandske webshops, men ikke nær så mange udenlandske kunder handler i danske webshops. Det skaber en ubalance. Men det viser også et stort potentiale for danske virksomheder. Vi er så gode til e-handel herhjemme, at vi skal udnytte det til at sælge til en langt større kundekreds udenfor landets grænser,« siger Jacob Kjeldsen.

Højdespringeren på listen er Matas, der på fem år er gået fra en markedsandel på 0,2 til 1,4. Omvendt er det gået den forkerte vej for Stylepit, Elgiganten og Apple, der siden 2016 er faldet flere pladser tilbage på listen.

Læs også
Top job