Erhverv

Forbund vedtager nye regler før ny Formel 1-sæson

Der er flere point at hente i sprintløbene og nye regler for afbrudte løb i den nye Formel 1-sæson.

Artiklens øverste billede
Max Verstappen vandt i 2021 VM-titlen i Formel 1 foran Lewis Hamilton efter en dramatisk afgørelse. Arkivfoto: Casper Dalhoff

Med godt en måned til det første løb i den nye Formel 1-sæson har Det Internationale Motorsportsforbund (FIA) vedtaget flere ændringer.

Det skriver forbundet på sin hjemmeside mandag aften.

Det drejer sig i første omgang om pointfordelingen i sprintløbene og løb, der må afbrydes tidligt på grund af regnvejr.

Derudover vil FIA også forholde sig til kritikken af og feedbacken efter det sidste og afgørende løb i 2021-sæsonen, hvor Max Verstappen til allersidst overhalede Lewis Hamilton efter en safety car-afbrydelse og vandt VM-titlen.

Den nyvalgte FIA-præsident Mohammed Ben Sulayem vil i løbet af de kommende dage præsentere ”strukturelle ændringer” efter dramaet i Abu Dhabi, skriver forbundet blandt andet.

Allerede nu har FIA annonceret, at der skal flere point på spil i sprintløbene.

Sprintløbene blev indført i 2021-sæsonen om lørdagen før tre udvalgte grandprixer, og den model fortsætter i 2022. Det bliver før det italienske løb på Imola i april samt løbene i Østrig og Brasilien senere på året.

I 2021 var der henholdsvis tre, to og et point til de tre første biler i sprintløbene.

I 2022 ændres det så de otte første i sprintløbene alle får point. Vinderen får 8 point, nummer to får 7 point og så videre ned til nummer otte, der får 1 point.

I forhold til løb, der bliver afbrudt tidligt af regnvejr, har FIA vedtaget et nyt sæt klarere regler.

Det sker efter det afbrudte løb på Spa-banen i Belgien i august 2021, hvor tung regn umuliggjorde, at løbet kunne afvikles planmæssigt.

Efter to omgange bag safety car blev løbet afblæst, og kørerne blev tildelt halvdelen af de normale point ud fra deres placering ved afbrydelsen.

Max Verstappen fik 12,5 point for sin førsteplads, og Lewis Hamilton fik 7,5 for sin tredjeplads i det meget korte grandprix i Belgien, hvilket Hamilton kaldte ”en farce” og en ”skidt dag for sporten”.

I 2022 kommer et lignede tilfælde ikke til at give point overhovedet, meddeler FIA.

Den førende kører skal således gennemføre mindst to omgange uden safety car, hvis der skal uddeles point.

FIA har vedtaget tre scenarier i tilfælde afbrudte løb.

Hvis minimum to omgange uden safety car, men mindre end 25 procent af løbet gennemføres af den førende kører, får de fem første biler henholdsvis 6, 4, 3, 2 og 1 point.

Hvis mellem 25 og 50 procent af løbet er gennemført, får de ni første biler henholdsvis 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 point.

Hvis mellem 50 og 75 procent af løbet er gennemført, får de ti første biler henholdsvis 19, 14, 12, 9, 8, 6, 5, 3, 2 og 1 point.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.