Erhverv

Pres på rejsebureauer: »Tidligere havde vi en enkelt telefonsamtale i forbindelse med et salg. Nu bruger vi ofte fire samtaler«

Mange kundespørgsmål, ændrede flytider og andre benspænd efter lang tids dvale giver ekstra travlhed hos rejseselskaberne.

Artiklens øverste billede
Det tager længere tid at sælge og planlægge en rejse på bagkanten af coronakrisen.

Rejsebureauerne bruger lige nu langt mere tid på at sælge en rejse end før coronakrisen. Der er væsentligt mere arbejde med at planlægge rejsen, og kunderne ringere oftere og har flere spørgsmål.

Det er med til at give ekstra pres på rejsebureauerne, som har travlt, efter at restriktionerne er lempet og store dele af verden er genåbnet.

»Tingene tager bare længere tid i forhold til før pandemien. Der er mange ændringer og længere svartider hos leverandørerne ude i verden,« siger Niels Amstrup, direktør i Jysk Rejsebureau.

Selskaber sælger rejser til hele verden, og en stor del af dem går til fjerne destinationer, som i lang tid har været lukkede for turister. Nu er de ved at åbne igen, og det tager tid at få processerne til at glide. Leverandører har kørt på lavt blus, og hoteller har været lukkede, så der er en del rust i systemerne, som skal bankes løs.

En af de store tidsrøvere for rejsebureauerne er planlægningen af flyrejserne.

»Vi kan tydeligt mærke, at flyselskaberne søger efter at finde den rigtige kapacitet, så flytiderne ofte ændres,« siger Jesper Ewald, direktør i FDM Travel, som blandt sender sender tusindvis af gæster til USA med fly.

Luftfarten er ved at åbne igen, og flyselskaberne skruer op for trafikken. De tilpasser sig hele tiden til efterspørgslen, og det betyder mange tilpasningerne. Det giver meget ekstra arbejde i rejsebureauerne, der skal kontakte både kunder og hoteller om ændringer.

»Tingene tager bare længere tid i forhold til før pandemien.

Niels Amstrup, direktør i Jysk Rejsebureau.

Rejsekoncernen Sunway Group, der omfatter 13 mindre og mellemstore rejsebureauer, har også et markant større tidsforbrug, end man er vant til.

»Vores salg koster mange flere timer end normalt. Kunderne har rigtigt mange spørgsmål, som de skal have svar på. Tidligere havde vi en enkelt telefonsamtale i forbindelse med et salg. Nu bruger vi ofte fire samtaler,« siger Mads Bygballe, adm. direktør i Sunway Group.

På bundlinjen er kundernes usikkerhed og mange spørgsmål imidlertid en fordel for rejsebureauerne. Det er nemlig udtryk for, at de søger mod den tryghed, som det kan give at købe ferien hos et rejsebureau frem for selv at stå for planlægningen og køb af fly, hotel og transport.

»Rejsebureauerne har under coronakrisen fået rigtigt mange nye kunder, som tidligere arrangerede selv. De foretrækker nu at købe en pakkerejse hos et rejsebureau, som tager sig af ændringer og giver sikkerhed ved aflysninger,« siger Lars Thykier, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, DRF.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.