Ukraine-krigen rammer Europas bilproduktion: »Vi forventer, at det vil påvirke udbuddet af biler i voldsom grad«
Krigen i Ukraine kan om få måneder betyde, at køb af en ny bil kan ende som en tur i et polsk supermarked i midten af 1980’erne: Masser af hylder, men ingen varer.
Bilkøbere får langt færre nye biler at vælge imellem, hvis forhandlerne overhovedet kan skaffe nye biler.
Det bliver resultatet af Ruslands angreb på Ukraine, lyder det fra De Danske Bilimportører, der kalder krigen for en dybt ulykkelig situation for det ukrainske folk.
»Vi er vidne til en dybt ulykkelig situation. Men det er også en situation, der vil bringe den europæiske bilindustri i knæ,« siger adm. direktør Mads Rørvig.
De seneste dage har flere af Europas største bilproducenter meddelt, at de allerede har eller er på vej til at stoppe produktionen på grund af mangel på forsyninger fra ukrainske underleverandører.
Inden længe vil man for alvor mærke til situationen, og der forventer vi, at det vil påvirke udbuddet af biler i voldsom grad.
»Vores tal viser, at 38 fabrikker i det vestlige Ukraine leverer dele til fabrikker rundtom i Europa med tilsammen 36.000 ansatte. Derfor vil krigen få en voldsom påvirkning på bilproduktionen,« siger Mads Rørvig.
Foreløbig har bl.a. BMW, Hyundai, Porsche og VW-koncernen meldt om stillestående samlebånd i dele af produktionen, mens Skoda har skåret ned på produktionen på grund af mangel på bildele.
VW-koncernen meddelte tidligere på ugen, at krigen betød mangel på afgørende ledningsnet, som bl.a. bruges til produktion af de populære elbilmodeller ID.3, ID.4 og ID.5. Derfor er produktionen nu lukket ned.
»Inden længe vil man for alvor mærke til situationen, og der forventer vi, at det vil påvirke udbuddet af biler i voldsom grad,« siger Mads Rørvig.
Situationen ændrer sig dog hele tiden, og ingen har et forkromet overblik, lyder det.
»Men den forsyningskrise, som vi har talt om under og i slipstrømmen på coronapandemien, er det rene vand i forhold til, hvad Ukraine-krigen kommer til at betyde,« siger Mads Rørvig.
Udsigten til store problemer med at skaffe nye biler til landet er skidt nyt for bilsalget, der i forvejen lider under bl.a. mangel på mikrochips, som har givet lange leveringstider, mens kunderne søger mod brugtbilsmarkedet.
I januar og februar blev der samlet sat plader på 19.660 nye personbiler. Det er et fald på 3,1 pct. i forhold til 2021 og godt 14.000 færre biler end i 2020.