Erhverv

Ecco kører videre med skobutikker i Rusland

Den familieejede skokoncern forudser, at et stop i Rusland kan føre til en nationalisering og ramme de 1.800 ansatte i landet. En brandingekspert vurderer, at vestlige virksomheder kan miste image i Europa ved netop at blive.

Artiklens øverste billede
Den danske skokoncern Ecco har 2.200 konceptbutikker rundt om i verden - 200 af dem i Rusland. Foto: Jesper Olesen

Mens danske virksomheder på stribe har trukket sig ud af Rusland de seneste uger grundet krigen i Ukraine, fastholder Ecco sine aktiviteter i landet, der involverer 200 butikker og 1.800 medarbejdere.

Det slår skokoncernens adm. direktør, Panos Mytaros, nu for første gang fast i et eksklusivt interview med Finans.

»Det er bestemt en meget svær situation, som vi alle står i med den frygtelige krig i Ukraine. En invasion, som vi tager klart afstand fra. Omvendt har vi som virksomhed brugt tid på grundigt at overveje og analysere, hvad vi skal. Det har efter lange diskussioner ført til, at vi kører videre i Rusland for nærværende. Vi lader ikke vores mere end 1.800 ansatte og deres familier i stikken,« siger Panos Mytaros.

Han er helt bevidst om, at Eccos beslutning kan møde kritik fra forbrugere og meningsdannere på andre af selskabets markeder, herunder Danmark, men beslutningen er truffet efter nøje overvejelser og med fuld opbakning fra bestyrelsen såvel som ejerfamilien.

Ecco har store økonomiske interesser på spil i Rusland. Således er det blot to år siden, at Ecco købte selskabets distributør i landet - en investering i milliardklassen, som er selskabets hidtil største.

»Vi tager som koncern ikke del i politik, men følger alle regler. Hvis der kommer nye tiltag mod Rusland, vil vi følge dem, men i talende stund kan vi køre vores forretning videre. Værdierne i koncernen er, at vi ikke svigter vores ansatte. Et stop i Rusland vil, som tingene er nu, føre til en nationalisering, og Ecco vil dermed reelt være ude af landet,« siger Panos Mytaros.

Han påpeger samtidig, at en russisk exit ikke kun ville ramme både medarbejderne og deres familier svarende til ca. 5.000 personer. Det ville også ramme Eccos fabrikker og ansatte andre steder i verden, som leverer skoene til det russiske marked.

Panos Mytaros blev i 2021 adm. direktør for Ecco Sko. Foto: Ecco

Ecco har tidligere haft samme tilgang til konflikter rundt om i verden. Som eksempel nævner Panos Mytaros, at Ecco også blev i Indonesien, mens uroligheder rasede i det asiatiske land tilbage i 1998. Det samme gjorde sig gældende i 2012, da oversvømmelser ødelagde både Eccos og andre koncerners fabrikker i Thailand.

Dermed går Ecco imod strømmen af virksomheder, som har lukket ned eller neddroslet aktiviteterne i Rusland. Selv virksomheder, der ikke er omfattet af de vestlige sanktioner mod Rusland som følge af Putins invasion, har valgt at skrue ned for aktiviteterne i Rusland med eksempelvis midlertidig lukning af fabrikker og butikker.

Det gælder eksempelvis Ikea, H&M, Jysk og Danfoss. Omvendt har bl.a. Carlsberg besluttet at holde fast i hovedparten af bryggerikoncernens aktiviteter i Rusland ved fortsat at sælge det lokale ølmærke Baltika.

Et stop i Rusland vil, som tingene er nu, føre til en nationalisering, og Ecco vil dermed reelt være ude af landet.

Panos Mytaros, adm. direktør, Ecco Sko

Det seneste tid er en række vestlige og danske virksomheder blevet mødt med kraftige reaktioner og fordømmelser på deres meldinger om, at de ville blive i Rusland.

Martin Roll, der er branding- og strategiekspert, fastslår, at sådan en beslutning lige nu koster på imagekontoen.

»Virksomheder skal være klar til at stå på mål for beslutningen, der kan møde markante reaktioner i den vestlige del af verden,« siger Martin Roll, der mener, at virksomhederne skal være forberedt på shitstorme på de sociale medier.

»Beslutningstagere i erhvervslivet står i svære beslutninger, da de ud over reaktioner på nogle markeder på den anden side også skal tænke på medarbejdere og værdier i Rusland. Og på at der også kommer en dag efter Ukraine-krigen,« siger han.

Martin Roll er branding- og strategiekspert. Foto: Nicolai Lorenzen

Hos Ecco er koncernchef Panos Mytaros klar i mælet, når det gælder spørgsmålet om, hvorvidt Ecco indirekte medvirker til at understøtte Putin-styret ved at blive i landet.

»Vores selskab i Rusland fylder forsvindende lidt i den russiske økonomi, og vi er helt med på, at det her kan komme til at koste os økonomisk, da vi ikke ved, hvordan salget kan være i Rusland. Men vi står fast på vores interne værdier om, at vi ikke svigter vores medarbejdere i Rusland, ligesom vi ikke gør det i Ukraine,« siger Panos Mytaros.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.