Erhverv

Sort boks skal opklare mystisk flystyrt

Luftfartsmyndighederne i Kina har nu fundet en af de sorte bokse fra det fly, som mandag morgen styrtede ned i det sydlige Kina. Alt virkede normalt på flyet, indtil det pludselig faldt som en sten.

Artiklens øverste billede
Et fly fra China Eastern Airlines styrtede mandag morgen ned i det sydlige Kina. Flyet faldt næsten 8.000 meter på mindre end to minutter. Foto: Hector Retamal / AFP

De kinesiske luftfartsmyndigheder har nu fundet den ene af de sorte bokse fra det Boeing-fly, som for to dage siden styrtede ned i det sydlige Kina.

Det rapporterer flere internationale nyhedsbureauer.

Håbet er, at den sorte boks vil forklare, hvad der har forårsaget det mystiske styrt.

Flyet fra China Eastern Airlines var mandag morgen lokal tid undervejs mod storbyen Guangzhou og holdt frem til klokken 6:20:43 en stabil marchhøjde på 29.100 fod.

Data fra FlightRadar24 viser, at flyet derefter styrtdykkede. De følgende 112 sekunder faldt flyet næsten 26.000 fod (knap 8.000 meter) og ramte jorden klokken 6:22:35 i 3.225 fods højde.

Ifølge FlightRadar24 er flyet lige inden kollisionen faldet med en fart af 31.000 fod i minuttet. På Twitter cirkulerer videooptagelser, som dokumenterer, hvad der angiveligt er de sidste sekunder af det lodrette styrt.

Flyet er fra den amerikanske flygigant Boeing og af typen 737-800NG. Det er en af de mest udbredte flytyper i verden og har hidtil også været anset som en af de mest sikre.

Der er to sorte bokse i et fly. Den boks, som nu er fundet, er så skadet, at det endnu ikke står klart, om det er den, der indeholder optagelser af samtalen i cockpittet eller den, der indeholder alle flyets data. Det antages foreløbig, at data i den fundne sorte boks er intakte.

Eftersøgningshold leder fortsat efter den anden sorte boks, men arbejdet vanskeliggøres af dårligt vejr i området.

En talsmand for de kinesiske luftfartsmyndigheder oplyser ifølge internationale nyhedsbureauer, at vejret på flyets rute ikke har udgjort nogen fare. Talsmanden oplyser endvidere, at der har været normal kommunikation mellem flyvelederne på jorden og officererne i cockpittet, helt frem til det øjeblik flyet styrtdykkede.

Fra det øjeblik China Eastern Airlines vendte næsen nedad, var det ikke muligt at komme i kontakt med flyets piloter.

I cockpittet på det forulykkede fly sad en kaptajn med 6.700 timers flyvetid og en førsteofficer med 31.800 timers erfaring. Den tredje officer havde 556 timers flyvetid bag sig. De foreløbige undersøgelser indikerer, at alle tre har haft et »relativt harmonisk« familieliv.

China Eastern Airlines holder foreløbig hele sin flåde af Boeing 737-800NG på jorden, hvilket har ført til flere tusinde aflysninger.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.