Erhverv

Mærsk satser milliarder på at sætte kæmpe vindmøller op på åbent hav

A.P. Møller-Mærsk vil ind på markedet for opsætning af havvindmøller med sit rederi Maersk Supply Service. Ekspert og konkurrent ser gode muligheder for succes.

Artiklens øverste billede
»Vi ser et stort vækstpotentiale i offshore-vind,« siger Steen S. Karstensen, som er adm. direktør i rederiet Maersk Supply Service. PR-foto.

A.P. Møller-Mærsk har fået øjnene op for havvind og satser nu milliarder på markedet, som ventes at eksplodere, efter at den grønne omstilling er rykket helt i top på den politiske agenda.

Den danske koncern har netop bestilt et specialiseret skib, som skal bruges til at sætte kæmpe vindmøller op på havet.

»Vi ser et stort vækstpotentiale i offshore-vind – både flydende vind og traditionel havvind,« siger Steen S. Karstensen, adm. direktør i rederiet Maersk Supply Service, som er ejet af Mærsk og skal stå for at drive skibet.

Mærsk afslører ikke købsprisen, men lignende fartøjer koster omkring 2,5 mia. kr. Skibet er færdigbygget om tre år, og det er noget nær perfekt timing, påpeger en analytiker.

»Der er meget stor vækst på vej i havvind fra 2025. Derfor giver det også mening, at Mærsks investering falder nu, så de kan nå med på bølgen,« siger Søren Lassen, researchchef for offshore-vind hos analysehuset Woods Mackenzie.

Andre store spillere er kommet ind udefra og har fundet ud af, at det måske ikke er så nemt, som de troede.

Mikkel Gleerup, adm. direktør, Cadeler

I dag findes der vindmølleparker på verdenshavene med en samlet kapacitet på 50,5 gigawatt. Det er forventningen, at kapaciteten vil nå helt op på 235 gigawatt i 2030, vurderer Danske Rederier i en ny analyse.

»Der kommer til at være vækst i Europa og resten af verden, og det er glædeligt at se, at et stort navn som Mærsk nu også satser på det. Det bekræfter bare, at det er rigtigt interessant for rederierne,« siger viceadm. direktør Jacob K. Clasen.

Det nye Mærsk-skib bliver sat ind i USA, hvor ambitionerne er store. For få uger siden afslørede præsident Joe Biden en plan om at udvide kapaciteten til 30 gigawatt i 2030 og 112 gigawatt i 2050.

Mærsk har da også allerede landet en kontrakt i USA med olieselskaberne BP og Equinor. De skal bygge en stor vindpark ud for Long Island i New York med kæmpemæssige 15 megawatt-møller, der skal levere strøm til mere end en million hjem fra slutningen af 2026.

Woods Mackenzie mener, at Mærsk har gode muligheder for at få mere arbejde i USA. Landet er kommet sent i gang med vind og er derfor stadig ved at bygge sin forsyningskæde op.

»Der er en stor appetit på de her skibe fra udviklernes side. Historisk har der været overudbud, som har gjort, at de kunne presse leverandørerne. Men det begynder langsomt at vende frem mod 2024, når der for alvor kommer gang i væksten,« siger Søren Lassen.

Samme vurdering lyder fra det danske rederi Cadeler, der allerede driver to vindskibe i Nordsøen og har to mere på vej.

»Andre store spillere er kommet ind udefra og har fundet ud af, at det måske ikke er så nemt, som de troede. Men Mærsk satser på USA, og hvis der er nogen, der kan klare det, så er det måske lige præcis Mærsk, som har gode relationer derovre,« siger topchef Mikkel Gleerup, der har selv har en fortid i A.P. Møller-Mærsk.

Cadeler har eksisteret siden 2007 og har i dag flere kendte erhvervsfolk som tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. Efter flere år med tab lykkedes det i 2021 at lande et overskud på 7,4 mio. euro – svarende til lidt over 55 mio. kr.

Mikkel Gleerup vurderer, at markedet er på vej ind i en ny fase efter flere svære år med udsving.

»Lige nu kigger vi ind i en enorm vækst i antallet af havvindmøller, som skal installeres frem til 2030. Det handler selvfølgelig om klima. Men der er kommet ekstra tryk på, fordi energi nu også bliver betragtet som sikkerhedspolitik efter krigen i Ukraine,« siger han.

De vanskelige tider, som industrien snart forventer at lægge bag sig, skyldes, at der er sat færre møller op, end man måske skulle tro. Selv om der er blevet talt meget om grøn energi, så er det først om nogle år, at det for alvor udmønter sig i flere vindmøller til havs.

Og de møller, som er blevet sat op de seneste år, er blevet meget større. Det betyder, at der skal bruges færre møller til at lave den samme strøm, og det har givet mindre arbejde til rederierne.

Nogle skibe er desuden allerede blevet for små til at klare opgaverne, fordi møllerne er vokset så meget.

»I dag installerer du 10 megawatt-møller, men det er ikke lang tid siden, at det var 3 megawatt. Så markedet skal groft sagt vækste tre gange så meget, før det kan mærkes af installatørerne. Alle rederier har også måttet investere i opgraderinger af deres skibe.« siger Søren Lassen fra Woods Mackenzie.

Den nye installationsskib bliver bygget på et værft i Singapore og står færdigt i 2025. Det er planen, at skibet skal sejle ud til placeringen for vindmølleparker, hvor det skal ligge stille. Mindre skibe skal så sejle mølledelene ud til skibet, hvorefter det sætter dem op med en kæmpemæssig kran. Foto: Illustration / Maersk Supply Service

Der har samtidig været konkurrence fra rederier, der tidligere servicerede olieindustrien. Da olieprisen kollapsede i 2014 og ramte et historisk lavpunkt et par år senere, begyndte mange offshore-rederier at vende sig mod opsætning og reparation af havvindmøller.

Det gælder også Mærsks datterselskab Maersk Supply Service. Rederiet tjente tidligere godt på at servicere boreplatforme, men har de seneste år måttet nedskrive voldsomt på grund af krisen i olieindustrien.

Fremover vil selskabet satse på opsætning af flydevindmøller og nu også klassiske vindmøller, som står på havbunden, når det nye installationsskib bliver leveret fra værftet i Singapore.

Der er en stor appetit på de her skibe fra udviklernes side.

Søren Lassen, researchchef, Woods Mackenzie

Mærsk har i årevis uden held forsøgt at finde en køber til Maersk Supply Service. Det kan være blevet nemmere, nu hvor rederiet er på vej ud af oliebranchen og ind i den grønne vindindustri.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at Maersk Supply Service stadig er til salg, hvis man kan få den rigtige pris. Og det bliver alt andet lige mere attraktivt, når man har fremtidssikrede aktiver,« siger Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker hos Sydbank.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.