Erhverv

Jysk familievirksomhed fortsætter vild millionvækst på populært uldundertøj

Herning-virksomheden Dilling fortsætter en heftig økonomisk fremgang i et nyt rekordår, der byder på en bruttofortjeneste som for første gang krydser 100 mio. kr.

Artiklens øverste billede
Morten Dilling Bertelsen (i midten) overtog formelt set selskabet fra sin far (t.v.) i 2016. | Foto: Dilling/Pr

Familievirksomheden Dilling har i mere end 100 år og fire generationer solgt uld- og bomuldsprodukter på det danske marked, men i de seneste 10 år er der for alvor kommet vind i sejlene.

I 2016 overtog den nuværende adm. direktør Morten Dilling Bertelsen formelt set selskabet fra sin far efter at have været i virksomheden siden 2009 og med tiden overtaget mere og mere af driften. Og siden 2016 har undertøjsvirksomheden været på himmelflugt.

I et netop offentliggjort regnskab runder Dilling for første gang en bruttofortjeneste på 100 mio. kr. og lander på et overskud på 36,5 mio. kr.

Samtidig stiger egenkapitalen fra 54 mio. kr. i 2020 til 85,5 mio. kr. i 2021.

I årene inden Morten Dilling Bertelsens overtagelse havde virksomheden netop vendt otte års underskud – typisk i størrelsesordenen 1-2 mio. kr. – til sorte tal med et lille overskud på 200.000 kr. i 2015. Men efter den nye direktørs overtagelse er det gået alvorligt stærkt.

Tidligere har Dilling fokuseret på salg via diverse supermarkedskæder med store kunder som Salling Group, Coop og Magasin, men efter overtagelsen valgte Morten Dilling Bertelsen i stedet at satse på onlinesalg med målsætningen om igen at gøre det moderne at gå med uld.

»Da jeg kom til i 2009, havde vi vores afsætning igennem forhandlere – altså fordyrende mellemled – og det kunne vi ikke rigtig tjene penge på,« siger Morten Dilling Bertelsen og uddyber, at Dilling har brugt adskillelige år i starten af 10’erne på at rebrande virksomheden, der sælger alt fra tøj i uld til både mænd, kvinder og børn online. Det omfatter blandt andet undertøj, bluser og natkjoler.

Den store succes kan i særlig grad tilskrives Dillings online tilstedeværelse, hvor virksomheden både har haft succes med annoncering på sociale medier og Google samt brug af influencere.

Samtidig har Dilling fået godt gang i eksporten via store markedsplatforme som Amazon og Ebay, selvom det har kostet et kompromis med, at man gerne ville sælge direkte til forbrugerne uden mellemled.

»Jeg ser det som en anden form for Magasin, hvor mange kommer forbi. Så hvis vi kan lægge vores produkter et sted, hvor der er meget trafik, er der måske nogle enkelte, der får øje på os. Og får de en god oplevelse, kan vi være heldige, at de køber endnu flere af vores produkter via Amazon – eller endnu heldigere at de køber det hos os.«

Han fortæller, at han ikke kan se i kroner og ører, hvad Amazon betyder for forretningen, men i dag er Tyskland, hvor salget primært går gennem Amazon, virksomhedens største marked.

I løbet af de seneste år har Dilling tilmed udvidet sin lagerkapacitet fra 2.000 til 4.000 kvm. og er nu i gang med at installere en autostore, der skal automatisere lagerprocessen med lignende robotsystem, som Proshop og Boozt også bruger. Det skal ifølge direktøren hjælpe kvalitetssikre og øge den produktionsmæssige kadence.

I 2022 er forventningen at nå samme niveau som i 2021, men der er flere usikkerheder i øjeblikket med Ruslands krig mod Ukraine, der både har påvirket Dillings produktionsapparat og plantet en bekymring hos forbrugerne.

Samtidig har Dilling lige afsluttet det første kvartal i Morten Dilling Bertelsens tid, der er dårligere end samme kvartal året før.

»Vi er ramt af krigen på den måde, at vi var ved at starte en produktion op i Ukraine, da krigen kom. Det har vi måttet sætte på pause, men heldigvis er samarbejdet startet op igen. Vi har også haft aktiviteter i Hviderusland siden 2017, og det har fungeret godt, fordi der ikke er langt til vores produktion i Litauen. Men vi har valgt at opsige samarbejdet med produktionen i Hviderusland på grund af landets rolle i den russiske krig,« siger den 40-årige direktør.

Den massive økonomiske vækst, som virksomheden har haft i de seneste seks år, har ifølge adm. direktør Morten Dilling Bertelsen tidligere fået flere kapitalfonde til at henvende sig, fordi de gerne vil opkøbe virksomheden.

Men det er ikke interessant for ham.

»Vi er meget taknemmelige over interessen, men jeg siger det samme til dem, som jeg har sagt i de seneste mange år: Jeg er ikke i det her for at blive rig. Jeg er her for at passe på den her virksomhed, som jeg er fjerde generation i, og som har været i gang siden 1916,« siger han.

Han erkender dog samtidig, at tiderne kan skifte.

»Jeg skal ikke stå og sige, at jeg ikke synes, at det er interessant eller jeg ikke vil overveje det om 20 år, hvis mine egne børn ikke synes, det er interessant. Men lige nu er jeg meget glad for, at de kontakter mig, og så siger jeg pænt nej tak.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.