Erhverv

Salling Group trods nyt rekordregnskab: Varsler udsigt til et hårdt år

Dagligvarekoncernen med Netto, Føtex og Bilka forudser, at indtjeningen dykker i år - efter at 2021 ellers gav stort plus. Det som konsekvens af Ukraine-krigen med høje priser på fødevarer og energi, som får forbrugerne til at ændre adfærd igen.

Artiklens øverste billede
Discountkæden Netto vinder ifølge Salling Group lige nu markedsandele, da danskerne atter søger mod netop discount i krisen. Foto: Rene Schütze.

Den danske dagligvarekoncern Salling Group kom ud af 2021 med et milliardresultat som er ny rekord. Koncernchef Per Bank fastslår dog samtidig allerede nu, at 2022 bliver et svært år – og med udsigt til, at indtjeningen derfor bliver presset ned.

Salling Group - med kæderne Netto, Føtex og Bilka som største aktiviteter - har fredag morgen præsenteret regnskab for 2021, der atter var præget af pandemien. 

Det viser et løft i omsætningen på 9 pct. til 66 mia. kr. Resultatet af den primære drift (ebit) voksede med 7 pct. til 3,0 mia. kr.

Det efter et år, hvor Salling Group ifølge regnskabsmeddelelsen har investeret tæt på 4 mia. kr. Især til gennemførelsen af en storhandel i Polen, hvor 301 butikker og to distributionscentre fra britiske Tesco nu er omdannet til Netto.

Desuden har Salling Group i 2021 etableret hjemmelevering i dansk onlinehandel med Føtex samt renoveret og åbnet en lang række danske butikker.

»Det er vores bedste underliggende resultat nogensinde. Det er et godt resultat i ekstraordinære omstændigheder, og hvor vi samtidig har udvidet forretningen i Polen. Det kan vi glæde os over, men må samtidig kigge fremad og konstatere, at vi bare er i en helt anden situation nu,« siger adm. direktør Per Bank.

Hermed henviser han til, at under corona-pandemien fra marts 2020 har dagligvaresektoren oplevet ny vækst og fremgang i takt med nedlukninger af landet. De udløste stop for udespisning og flere danskere var hjemme, og dermed blev forbruget øget.

De første måneder af 2022 har dog budt på en helt ny og anden situation. Krigen i Ukraine, høje råvare- og energipriser samt inflation præger markedet. Forbrugertilliden er dykket, og forbrugerne holder igen, så der er kommet øget fokus på discount i en tid med markante prisstigninger på også visse fødevarer.

Per Bank fastslår, at det vil påvirke både Salling Group og mange andre gennem 2022.

»Vi arbejder benhårdt for at stå endnu stærkere over for vores kunder, når krisen forhåbentlig snart er ovre, og har et godt udgangspunkt med vundne markedsandele. Vi forudser dyk i indtjeningen, men forventer at komme på plads igen i 2023. Priserne kommer bare ikke nu op, hvor de kan dække omkostningerne. Det er en dårlig situation både for os, men også for leverandører og kunder. Der er ingen vindere ved, at alle får en dårligere indtjening nu,« siger Per Bank.

Hos Sallings Groups danske hovedkonkurrent, Coop Danmark, kom der torsdag meddelelse om, at den koncern skærer ned som konsekvens af den aktuelle situation og presset på indtjeningen. Coop nedlægger ca. 100 stillinger i koncernens hovedsæde.

»Vi ser stigende priser på transport, energi og fødevarer, og det betyder, at omkostningerne ved at drive forretningen Coop skal bringes ned,« udtalte adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop Danmark. Den dagligvarekoncern har endnu ikke offentliggjort regnskab for 2021.

De seneste uger og måneder er priserne på en række fødevarer steget, og det rammer også niveauet i danske butikker - på samme måde som i resten af Europa. 

Per Bank i Salling Group siger om den aktuelle udvikling:

»Vi har rigtig mange varer, som bliver ved med at stige, men dog meget forskelligt fra varegruppe til varegruppe. Der er tocifrede prisstigninger globalt på en række basale fødevarer. Vi har nu måttet sætte eksempelvis begrænsning på solsikke- og rapsolie, da der er hamstring fra erhvervsdrivende. Vi har et stort lager af olie, men næste gang vi skal købe ind, er prisen fordoblet i forhold til det, som vi kan sælge den til nu.«

Salling Group har gennem nogle år sat sig sikkert på pladsen som nummer et i Danmark målt i markedsandel, der anslås nu at være på ca. 36 pct. Tidligere var Coop Danmark nummer et.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.