Dansk techvirksomhed henter tocifret millionbeløb
Den danske iværksættervirksomhed Workfeed har fået en tocifret millioninvestering. Med investeringen tager stjerneprogrammøren David Heinemeier Hansson plads i bestyrelsen med planer om ekspansion på nye markeder.
Le Mans-racerkører, it-programmør og multimillionær David Heinemeier Hansson investerer 7,5 mio. kr. i iværksættervirksomheden Workfeed. Samtidig spæder Vækstfonden og adm. direktør i Vivino, Heini Zachariassen, til, så Workfeed modtager samlet 11 mio. kr.
Workfeed er en dansk tech-virksomhed, der tilbyder et vagtplanssystem til små og mellemstore virksomheder. Produktet blev lanceret i midten af 2020 og i slutningen af året havde de 60 kunder. Det er i dag vokset til 400.
»Nu skal der bare trykkes på speederen,« fortæller direktør Rasmus Skovdal om kapitalindsprøjtningen og partnerskabet med David Heinemeier Hansson.
»Det er mega fedt og et kæmpe skulderklap. Vi glæder os helt vildt til at komme i gang,« siger Rasmus Skovdal og pointerer at investeringen ikke betyder en radikal ændring i virksomheden, men at de nu har endnu bedre mulighed for at skalere forretningen.
David Heinemeier Hansson har fået en ejerandel på 15 pct. og blev i april indsat i Workfeeds bestyrelse. Han skal hjælpe med at ekspandere til det globale marked. I første omgang i Sverige, Finland, Tyskland og Holland.
Ifølge David Heinemeier Hansson har han investeret i Workfeed, fordi de tre stiftere allerede har bevist, at de er dygtige til at udvikle og drive en forretning for få midler. David Heinemeier Hansen skal bidrage med sin erfaring fra techbranchen i USA og med strategiske overvejelser om bl.a. prissætning, marketing og PR. Han står i forvejen i spidsen for projektstyringsværktøjet Basecamp, der har Amazon-ejeren Jeff Bezos i ejerkredsen. Derudover stiftede og solgte han webudviklingsprogrammet Ruby on Rails i en millionhandel.
For investor David Heinemeier Hansson er det vigtigt, at virksomheden bliver på danske hænder og forsætter i Danmark.
»Der er et større perspektiv om, at vi bygger noget i Danmark. Vi spiller ikke efter en ”play-book,” men gør det på en ny måde, hvor vi bygger en stærk virksomhed, der selv kan styre sin skæbne,« siger han og pointerer samtidigt, at han ikke mener, techvirksomheder skal gå efter at blive solgt dyrt til Silicon Valley, men så vidt muligt gå efter at udvikle sig efter danske værdier.
Workfeed vil nu videreudvikle platformen og arbejder på at bruge dataindsigt til at forbedre kundeoplevelsen. Det kan betyde forbedringsforslag til vagtplaner baseret på en god vejrudsigt, der vil lokke flere kunder til isboden, eller at en kommende fodboldkamp vil øge behovet for personale.
»Vi vil gøre det mega nemt for folk at lægge vagtplaner. Når man starter en restaurant, så gør man det jo ikke, fordi man elsker at sidde i Excel og administrere sin forretning,« siger Rasmus Skovdal og pointerer, at produktet gør oplevelsen bedre for både medarbejdere og virksomheden.