»En meget unik forhandling«: Boeing har tabt milliarder på handel med Trump
En aftale med forhenværende præsident Donald Trump om at levere fly, som amerikanske præsidenter kan benytte sig af, har kostet Boeing dyrt.
Boeing har tabt et milliardbeløb på en aftale, som den amerikanske flyproducent indgik med forhenværende præsident Donald Trump om at levere to Boeing 747, som kan bruges af amerikanske præsidenter under kaldenavnet Air Force One.
Boeings regnskab for årets første tre måneder viser, at Boeing i perioden har tabt 660 mio. dollars svarende til 4,6 mia. kr. på de to fly på grund af forsinkelser og højere omkostninger end ventet. Og projektet kan meget vel komme til at koste Boeing endnu flere penge fremadrettet. Det skriver flere amerikanske medier
Aftalen blev indgået mellem den nu forhenværende præsident Donald Trump og den nu forhenværende adm. direktør for Boeing Dennis Muilenberg i februar 2018.
Dengang forhandlede de to sig frem til en fast pris for de to fly på ca. 4 mia. dollars. Prisen dækkede over to nye 747-fly og modificeringer. Ifølge aftalen er det Boeing og ikke de amerikanske skatteydere, som skal betale for overskridelser af budgettet.
Den nuværende adm. direktør i Boeing Dave Calhoun peger dog på, at Boeing set i bagklogskabens klare lys nok ikke burde have indgået aftalen.
»Jeg vil kalde Air Force One for et meget unikt øjeblik, en meget unik forhandling og et meget unikt sæt risici, som Boeing nok ikke burde have taget. Men vi er, hvor vi er, og vi kommer til at levere nogle gode fly,« udtalte Dave Calhoun på et conference call i forlængelse af kvartalsregnskabet.
Med tabet på Air Force One-projektet i første kvartal er den amerikanske flyproducents samlede tab på de to fly nu oppe på 1,1 mia. dollars svarende til næsten 8 mia. kr.
Donald Trump har tidligere kaldt det for en god handel, som han mente sparede de amerikanske skatteydere for 1,5 mia. dollars. Boeing selv påpegede tilbage i 2018 også, at der var tale om en god handel.
Efter planen skal det første af de to fly tages i brug i 2024, mens det andet står til at kunne fragte den amerikanske præsident rundt i verden i 2025.