Erhverv

Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste på 3,2 mio. kr.

En netbutik krævede et månedligt abonnement på 139 kr. for, at forbrugere kunne handle på hjemmesiden, men glemte at oplyse tydeligt om abonnementet og prisen for det.

Artiklens øverste billede
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen glæder sig over, at Vestre Landsret har dømt en virksomhed, der har tjent millioner på abonnementsfælder. Arkivfoto: Stine Bidstrup

Måske har du selv prøvet det? Du falder over et godt tilbud på nettet, slår til og køber varen – og først flere måneder senere opdager du, at der efter købet hver måned er blevet trukket et fast beløb på 79 kr. eller 139 kr. fra din konto.

I nogle tilfælde har det endda været meget mere.

Forbrugerombudsmanden har gentagne gange slået til over for de såkaldte abonnementsfælder, hvor sagesløse danskere er blevet narret ind i et abonnement. Flere gange har det resulteret i politianmeldelser, og nu falder hammeren over for en jysk virksomhed, der får konfiskeret hele sin millionfortjeneste.

Landsretten fastslår, at forbrugerne ikke må kunne overse, at de skal betale for et abonnement.

Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand

Vestre Landsret har dømt Plus Global med base i Aalborg for at have vildledt forbrugere om abonnementer på netbutikken ophoerspriser.dk. Virksomheden skal betale en bøde på 250.000 kr. og får konfiskeret fortjenesten på 3,2 mio. kr.

»Landsrettens dom viser, at selv om oplysninger om abonnementer fremgår af en netbutik, så er det afgørende, hvor og hvordan de fremgår. På ophørspriser.dk var der oplysninger om abonnementet flere steder. Landsretten fastslår, at forbrugerne ikke må kunne overse, at de skal betale for et abonnement,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, der glæder sig over, at dommen viser, at det ikke kan betale sig at vildlede om abonnementer.

Mange politianmeldelser

Forbrugerombudsmanden har de seneste år haft fokus på klager fra forbrugere, der opdager, at de samtidig med køb af en vare i en netbutik er blevet tilmeldt et abonnement. Det har ført til, at Forbrugerombudsmanden har politianmeldt stribevis af fordelsklubber, bl.a. Bilablau.dk, Ophørspriser.dk, Plusshop.dk, Flipsu.dk, Emma.dk, Gipote.dk, Baseprice.dk, Outlet-shopping.dk, Clothesfamily.dk, Tøjfabrikken.dk, Littlehappy.dk, Happyhello.dk, Simplybuy.dk, Sayve.dk, Buuks.dk og Pluus.dk.

Netbutikken Ophoerspriser.dk krævede et månedligt abonnement på 139 kr. for, at forbrugere kunne handle på hjemmesiden. Netbutikken oplyste dog ikke tydeligt om abonnementet og prisen for det. Netbutikken anvendte de kortoplysninger, som forbrugeren havde indtastet ved køb af varen i netbutikken, til også at trække de månedlige betalinger for abonnementet.

De forbrugere, der havde henvendt sig til Forbrugerombudsmanden, havde betalt for et abonnement i flere måneder uden at have opdaget det.

Landsretten har lagt vægt på, »at de fysiske produkter for forbrugeren fremstod som den væsentligste ydelse, mens medlemskabet – uanset at dette blev omtalt – i væsentlig grad trådte i baggrunden«.

Klassisk måde at snyde på

Retten har også lagt vægt på et vidneudsagn fra en adfærdsforsker, som beskrev hjemmesiden som »en klassisk måde at få forbrugere med i et abonnement, uden at de opdager det«.

Netbutikkens hjemmeside var sat op på en sådan måde, at forbrugerne nemt kunne overse oplysningerne om abonnementet. Dommen fastslår, at denne form for ”dark pattern” i hvert fald er i strid med markedsføringsloven.

Ved strafudmålingen har Vestre Landsret lagt vægt på, »at overtrædelsen har stået på over en længere periode og har været et helt centralt element i tiltaltes webshop«, samt at Forbrugerombudsmanden havde indskærpet markedsføringslovens regler over for Plus Global, uden at det førte til afgørende ændringer i virksomhedens markedsføring.

Politianmeldt to gange

Forbrugerombudsmanden politianmeldte Plus Global tilbage i 2018. I april 2020 politianmeldte Forbrugerombudsmanden atter Plus Global. Denne gang i en tilsvarende sag om hjemmesiden plusshop.dk.

Som følge af dommen fra Vestre Landsret vil Forbrugerombudsmanden revidere sin kvikguide om webbutikkers salg af abonnementer i skærpende retning.

Plus Global var tidligere blevet frifundet ved Retten i Aalborg.

Michael Yammin, direktør og medstifter af Plus Global, ønsker ikke at kommentere dommen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.