Erhverv

Brændstofpriserne er steget: Her har kaptajnerne fået lov til at sætte farten ned

På færgeafgangene mellem Hou og Samsø har kaptajnerne fået lov til at sejle lidt langsommere, når det er muligt, for at spare på brændstoffet.

Kaptajnerne på færgen Prinsesse Isabella, der sejler mellem Hou og Samsø, har fået lov til at sejle lidt langsommere for at spare på brændstoffet. Når det kan lad sig gøre vel at mærke. Foto: Jeanette Philipsen

Det er ikke kun de danske bilister, der har sat farten lidt ned på vejene som følge af de stigende brændstofpriser. Det samme er man begyndt på nogle afgange hos Samsø Rederi, der står for færgeoverfarten mellem henholdsvis Hou og Samsø og Aarhus og Samsø.

»Vi har gjort det sådan, at kaptajnerne - når det er muligt, gerne må sejle fem minutter langsommere,« forklarer Lars Rieks, der er færgedirektør i Samsø Rederi.

Tiltaget er kun gældende for færgeoverfarten mellem Hou og Samsø, og det gælder ikke for afgangene med mange pendlere. Kaptajnerne kan sejle langsommere i de tilfælde, hvor færgen ikke har så meget last med, og det derfor er muligt at komme afsted til tiden inden næste afgang.

»Hver gang vi gør det, kan vi spare 70 liter brændstof, og hvis vi kan gøre det på 40 pct. af vores knap 4.800 afgange om året, bliver det til lidt penge,« siger Lars Rieks.

Derudover er der blevet indført et brændstoftillæg på fem pct. på billetterne. De to tiltag blev besluttet af Samsøs byråd i slutningen af april, og det trådte i kraft i begyndelsen af maj. Tiltagene skal opveje for, at de årlige omkostninger på brændstof ser ud til at stige fra 12 mio. kr. til 19 mio. kr.

»Priserne er bare steget og steget,« siger Lars Rieks.

Samsø Rederi er langt fra det eneste selskab, der har fokus på sit brændstofforbrug. DSB oplyser f.eks., at selskabet i flere år har arbejdet med at bruge så lidt brændstof som muligt. Det sker bl.a. via det såkaldte greenspeed.

Det er et program, som sidder i førerrummet på DSB’s tog, og det hjælper med til at holde den rette hastighed med det lavest mulige brændstofforbrug. Det er et program som alle nye lokomotivførere bliver oplært i.

Hos Molslinjen lyder det, at selskabet hele tiden arbejder på at nedbringe sit brændstofforbrug. F.eks. i form af bundmaling, og da selskabet fik ny placering i Aarhus Havn fastholdt man sin sejlplan, selv om den nye placering egentlig skar fem minutter af sejltiden. Molslinjen oplyser dog, at selskabet ikke har foretaget nogen ændringer som følge af den seneste tids stigninger i brændstofpriserne.

I det store busselskab Flixbus oplyser man, at man ikke har sænket farten og heller ikke har planer om det. Selskabets passagerer prioriterer rejsetid og punktlighed, og en lavere hastighed vil ikke rykke det store på brændstofforbruget, lyder det.

Læs også
Top job