McDonald's anklages for store burgere i reklamer - men små i virkeligheden
Burgerkæden slæbes i retten af utilfreds forbruger, der hævder at burgerne er 15 pct. mindre i levende live.
De to burgerkæder McDonalds og Wendy’s trues med en retssag af en kunde, der beskylder kæderne for at snyde med størrelsen på deres burgere.
Den unavngivne mand fra New York anklager i et gruppesøgsmål de to kæder fra at producere vildledende reklamer om størrelsen på deres burgere, skriver BBC.
Af sagsaktierne fremgår det, at han og andre i søgsmålet hævder, at de burgere som kæderne serverer i virkeligheden er 15 pct. mindre i størrelse end dem, de viser i deres reklamer.
Burgerrivalen Burger King blev i marts ramt af et lignende søgsmål i Florida fra Justin Chimienti, der ligeledes er fra New York. Det er de samme to advokatfirmaer, der har taget begge sager.
Hverken McDonalds eller Wendy’s vil endnu kommentere søgsmålene.
Ifølge Mark Bartholomew, der er juraprofessor ved University of Buffalo i New York, er det op ad bakke for sagsøgerne at vinde en sag af den art.
Blandt andet fordi kæderne kan argumentere med, at reklamebilleder ofte overdriver produkternes udseende og at folk i almindelighed er klar over det.
»Mit gæt er, at sagssøgerne i virkeligheden blot søger et forlig, og at sagen aldrig når frem til en retssal,« siger Mark Bartholomew til BBC.
Manden fra New York har krævet 50 mio. dollars (354 mio. kr.) i erstatning til sig selv og andre ”kunder, der ligeledes er blevet vildledt”.
I Storbritannien forbød forbrugermyndighederne i 2010 en reklame fra Burger King, hvor kædens kyllingesandwich var væsentlig mindre i virkeligheden end i reklamerne.
Men det er relativt usædvanligt at se denne slags sager i USA, hvor mange reklamekonflikter opstår konkurrenterne i mellem.
De løses som regel stille og roligt gennem industriens egne organisationer.
»Mange af stridighederne kommer aldrig til offentlighedens kendskab,« siger Deborah Gerhardt, juraprofessor ved University of North Carolina-Chapel Hill til BBC.