Erhverv

Dansk bagermester er blevet officiel producent til Tour de France

Det hurtigtvoksende selskab Bak's Bakery & Deli forventer, at lanceringen af en række særlige kager til Tour de France kan give nye vækstmuligheder.

Artiklens øverste billede
Carsten Baks romkugler vandt i 2018 titlen som Danmarks bedste romkugle. Siden har hans virksomhed taget fart. Arkivfoto

100.000 romkugler.

Så meget forventer den danske bagermester Carsten Bak fra Fyn at kunne sælge under sommerens Tour de France i Danmark. De runde kager er tidligere blevet kåret som Danmarks bedste romkugle, men nu bliver de anerkendt uden for landets grænser.

Bak’s Bakery & Deli, der står bag de populære romkugler, er nemlig blevet godkendt som officiel producent til årets Tour de France med start i København.

Det betyder, at Bak’s Bakery & Deli har sat gang i salget af en officiel Tour de France-romkugle belagt med to lag gul citronchokolade og et lille chokolademærke med cykelløbets logo.

»Det er helt vildt, at vi er kommet gennem nåleøjet. Allerede i sidste uge sendte vi et par 1.000 Tour de France-romkugler til vores forhandlere, og cykelløbet er ikke engang begyndt endnu. Interessen har været helt overvældende, og godkendelsen tager virksomheden til et helt nyt niveau,« siger Carsten Bak, der ejer og driver Bak’s Bakery & Deli, der tidligere gik under navnet Nørre Aaby Bageri.

Bak's Bakery & Deli har to lag gul chokolade for at sikre, at kagens mørke farve ikke ødelægger den originale Tour de France-farve. Foto: PR

Foreløbigt har bagermesteren bestilt Tour de France-logoer nok til at kunne producere 100.000 Tour de France-romkugler. Allerede nu vurderer han dog, at bagerier riskikerer at løbe tør.

»Så bestiller vi logoer til 100.000 flere,« siger Carsten Bak.

Han stiftede selskabet bag bageriet i 2015, efter han var gået konkurs med et andet bageri. Siden da har det taget fart, og i 2020 løftede Bak’s Bakery & Deli overskuddet fra omkring 885.000 kr. til 4,1 mio. kr. efter skat. Udover at sælge sine kager og brød gennem egne bagerier i Middelfart og Nørre Aaby, har selskabet også 250 forhandlere og egen webshop.

De gule Tour de France-romkugler bliver ikke ene om at fejre den danske tourstart. Bak’s Bakery & Deli har også fået godkendt en fransk citrontærte med brændt marengs, en ”prikket romkugle”, en ”grøn point-romkugle” og en ”hvid ungdoms-romkugle” som officielle tour-produkter.

Selve processen med at blive godkendt har Carsten Bak skrevet under på, at han ikke kan udtale sig om. Ligesom han ikke må fortælle, hvor stor en del af salget, der går til ASO, som ejer Tour de France. Han fortæller dog, at det har taget flere måneder og indeholdt stakkevis af papirbunker og gennemlæsninger at blive godkendt.

Eksempelvis har ASO skulle godkende alt materiale, som Carsten Bak bruger i forbindelse med touren. Det gælder bl.a. plakater, skilte og lignende markedsføring. Men for en kageglad bagermester, som Carsten Bak, der ovenikøbet er vild med cykling, har den måneder lange prioces været det hele værd.

Udover de populære romkugler lancerer Bak's Bakery & Deli også en fransk citrontærte i forbindelse med Tour de France. Foto: PR

»Jeg har hele tiden glædet mig til, at løbet kommer til Danmark, men jeg må indrømme, at jeg glæder mig endnu mere nu. Det bliver fedt at komme så tæt på eventet og få lov at hilse på rytterne i Tivoli og ønske dem god tur. Det bliver kæmpestort og er en enestående mulighed for os som virksomhed,« siger Carsten Bak, der skal servere sine kager til flere events i forbindelse med den danske del af Tour de France.

Årligt sælger Bak’s Bakery & Deli omkring 2,5 mio. romkugler, og selvom bageriet har retten til at sælge Tour de France-kagerne i et år, forventer Carsten Bak ikke, at selskabet får et stort mersalg ud af samarbejdet. I stedet forventer han, at det øger opmærksomheden om selskabet og dets produkter.

»Som fødevarevirksomhed har den vækst, vi har oplevet de fire år, været ret vild. Anerkendelsen fra Tour de France åbner klart nye muligheder for os. Vi har allerede fået henvendelser fra en dansk hotelmanager i Frankrig, som vil sælge vores romkugler på Alpe d’Huez, når rytterne når dertil,« siger Carsten Bak, der er ved at undersøge, hvordan han kan eksportere romkuglerne til lande uden for Danmark.

Kan godkendelsen fra ASO blive jeres åbning til udlandet?

»Det kan det helt sikkert, men lige nu holder vi igen, fordi vi ganske enkelt ikke har plads til yderligere vækst. Vi er ved at bygge et nyt produktionsanlæg kun til romkugler, og når det er klart, får vi mulighed for at øge produktionen. Så er ambitionen, at vi skal til udlandet, for efterspørgslen er der helt klart,« siger Carsten Bak og understreger, at bageriet har nok kapacitet til produktionen i forbindelse med Tour de France.

Mens den gule Tour de France-romkugle allerede er sat til salg, bliver de resterende kager efter planen sat til salg fra juli.

Bak’s Bakery & Deli har endnu ikke fremlagt regnskab for 2021, men Carsten Bak fortæller, at bageriet har forsat den gode kurs og forventer et »tilfredsstillende« overskud.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.