Jysk har genåbnet 71 af 86 danske butikker i Ukraine
Landechefen i Ukraine for den danske detailkoncern Jysk arbejder på højtryk trods krigens udfordringer for at holde fart i forretningen. Både i de eksisterende butikker og i forsøg på at åbne nye.
Selvom det er med masser af udfordringer, og endda ikke en god forretning lige nu, har den danske detailvirksomhed Jysk fuld fart i genåbningen af butikker i Ukraine. Hovedparten er nu åbne igen med salg til de lokale forbrugere uagtet den russiske invasion i Ukraine tilbage i februar.
Det fastslår Jysk’s landedirektør i det krigsramte land, Ievgenii Ivanytsia. Han siger:
»Vi vil vise både ukrainerne, vores ansatte men også alle andre vestlige virksomheder, at det er vigtigt at drive forretning i landet trods på mange måder usikre tider. Jysk var her før invasionen, er her under den og vil være her på den anden side.«
De senere år har Jysk haft vækst og ekspansion på dagsordenen i Ukraine, hvor der før invasionen var 86 butikker i det nu krigsramte land.
I 2014 blev Jysk også ramt af den daværende krise mellem Ukraine og Rusland. Jysk måtte således lukke butikker i den østlige del af Ukraine og på Krim-halvøen, der blev annekteret af Rusland.
I februar, da den russiske invasion satte ind, valgte Jysk i første omgang at lukke alle butikkerne af hensyn til de 750 medarbejderes sikkerhed. Efter en kort periode blev de første genåbnet i den vestlige del af landet. Siden er det fortsat, så der nu atter er aktivitet i 71 af butikkerne.
En del af de ansatte fra de krigsramte områder er flygtet til andre lande i Europa – især Polen og Tyskland, hvor de nu har job i Jysk’s landeselskaber der. Flere er dog den seneste tid vendt retur til Ukraine, hvor en del af de mandlige ansatte nu er i militærtjeneste.
»Det er mange ting at tage højde for, og nogle steder har vi så få ansatte, at butikken kun kan holde åbent nogle timer om dagen. For os, og med fuld opbakning fra den danske koncernledelse, er der stor symbolsk værdi i, at vi holder gang i forretningen. I flere krigsramte områder har vi helt ødelagte butikker, og intet er let lige nu, da krigen raser og desværre langt fra er slut,« siger Ievgenii Ivanytsia. Han fortsætter:
»Den symbolske værdi er stor set fra min stol, så vi kører på med alt, hvad der er muligt og sikkert. Før krigen havde vi som led i en vækststrategi planer om en række nyåbninger af butikker. Flere af de projekter fortsætter, så vi også den kommende tid åbner helt nye i landet.«
I koncernledelsen for Jysk fastslår adm. direktør Jan Bøgh, at trods krigen i Ukraine bl.a. har øget inflationspresset markant og skabt mange udfordringer – også i detailhandlen, er »de menneskelige tragedier fra krigen langt det værste«. Derfor bakkes der fuldt op om meldingerne fra landechefen i Ukraine.
»Fra et forretningsmæssigt perspektiv er det selvfølgelig også nødvendigt at være opmærksom på de økonomiske konsekvenser. Jeg tror, det er rimeligt at sige, at ingen kan forudse, hvordan verdensøkonomien vil udvikle sig i de kommende år. Men det er åbenlyst, at det bliver vigtigere end nogensinde at give vores kunder et godt tilbud,« skriver Jan Bøgh i en aktuel meddelelse til de ca. 28.000 ansatte i Jysk.