Erhverv

Danske virksomheder risikerer at ende i karambolage med Tour de France-ejer

Kun ganske få danske virksomheder har rettigheder til at bruge Tour de France-brandet, når løbet om kort tid kommer til Danmark.

Artiklens øverste billede
Danske Jonas Vingegaard (tv.) endte på podiet ved sidste års Tour de France. Arkivfoto: Tim Kildeborg Jensen

Når verdens største cykelløb til juli bliver skudt i gang i København, risikerer flere danske virksomheder at havne i en uheldig situation.

Reglerne for, hvordan virksomheder og brands kan deltage i festlighederne og hylde, at Tour de France for første gang kommer til Danmark, er nemlig strikse.

Det kræver godkendelse at få lov at bruge det officielle Tour de France-logo, markedsføre sig med den prikkede bjergtrøje eller vise det verdenskendte cykelløb på storskærm til firmafester eller på gadehjørnet ved det lokale supermarked.

Oftest kan det tage flere måneder at få en godkendelse.

Det fortæller Maria Fjordholt, Sr. Category Manager hos det danske licensagentur Nordic Licensing Company (NLC).

Udover samarbejdet med Tour de Frances ejer, ASO, arbejder den danske virksomhed også med rettighederne i Norden for mediekoncernen Warner Bros. Consumer Products, legetøjsproducenten Mattel, HIT Entertainment og fodboldklubberne Chelsea og Manchester City.

Selskabet holder til i København og behandler allerede nu fem-seks sager hver dag om danske virksomheder, der potentielt overtræder ASO’s rettigheder i forbindelse med Tour de France.

»Mange virksomheder tænker ikke over, at det kræver godkendelse at bruge Tour de France-brandet i markedsføring og lignende. Løbet er annonceret som den gule folkefest, men flere danske virksomheder er ikke klar over, at de overtræder løbsejernes immaterielle rettigheder, hvis de for eksempel kombinerer markedsføring med de fire trøjer eller touren generelt,« siger Maria Fjordholt.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hun forklarer, at det bl.a. kan være i strid med ASO, hvis en virksomhed klæder samtlige medarbejdere i en gul trøje med en cykel eller andre tydelige referencer til Tour de France uden at være godkendt til det. Ligesom det i værste fald kan ende med erstatningskrav, hvis en virksomhed flager med Tour de France-flag eller viser løbet på storskærm uden en officiel godkendelse.

»Det er i sidste ende et kommercielt løb, og der skal selvfølgelig penge til at drive det. Derfor går alle pengene for brud på rettighederne også tilbage til løbet, men jeg synes generelt, at det er ærgerligt, at der ikke er flere danske virksomheder, som har søgt om rettigheder til at bruge brandet og hylde touren i Danmark,« siger Maria Fjordholt og understreger, at ASO i første omgang altid vil forsøge at gå i dialog med de virksomheder, der overtræder løbsejerens rettigheder.

Det betyder også, at der foreløbigt ikke er rejst sager med erstatningskrav mod danske virksomheder.

I alt har omkring 50 danske virksomheder vist interesse for at blive godkendt som officiel producent til Tour de France. Kun otte har foreløbigt fået lov til at bruge cykelløbet i deres virksomhed.

Det gælder bl.a. grossisten F&H Group, der står bag Hoptimisten, og det fynske bageri Bak’s Bakery & Deli, der har rettighederne til at sælge bl.a. gule Tour de France-romkugler og en fransk citrontærte med det officielle logo skabt i chokolade i et år.

»De gode ideer er jo derude, og der er masser af iværksættere og virksomhedsejere, som gerne vil fejre, at touren kommer til Danmark,« siger Maria Fjordholt.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.