Bilabonnement viser vejen til profit i ny branche
Ligesom med så mange andre produkter gør tilbud om at udskifte sin bil med et abonnement stadig større væsen af sig.
Det er en ny virkelighed, og efterhånden fås det meste som låne-, leje- eller leasingprodukt. Det gælder også biler. Og selvom det er en nytænkning, som danskerne lige skulle vænne sig til, ser især en udbyder ud til at have fundet opskriften på succes.
Da bilkoncernen Interdan i 2016 lancerede konceptet Bilabonnement, der, som navnet antyder, går ud på, at kunder kan tegne abonnement og dermed få adgang til en række biler, var det på ingen måde givet, at det en dag ville blive en rentabel forretning; de første par år gik med røde tal på bundlinjen, og det samme gjaldt for konkurrenterne på markedet.
I 2018 satte Bilabonnement knap 3,6 mio. kr. til, men allerede året efter gav forretningen for første gang overskud. Siden er det kun gået en vej, og i 2021 fortsatte selskabet den gode stime.
Det viser et netop offentliggjort regnskab, der byder på Bilabonnements hidtil pæneste resultat. Med en bruttofortjeneste på 9,8 mio. kr., kan Bilabonnement notere sig for et overskud på 4,3 mio. kr. i 2021 mod 1,4 mio. kr. året forinden.
En tredobling af sidste års resultat er, hvad det svarer til.
Blandt de udfordringer, som Bilabonnement har skullet finde løsninger på, har forsikring af selskabets udlejede biler vist sig at være særlig krævende. Det fortalte adm. direktør Carsten Stephansen til Finans i fjor.
»Man handler med kunder, som tænder på, at vi kører uden udbetaling eller med lille udbetaling, og at vi ikke beder om noget depositum. Så når noget går galt, går det relativ galt,« sagde Carsten Stephansen dengang.
Det gav anledning til mere forsigtighed, når det kom til at gå potentielle kunder efter i sømmene.
Mens Bilabonnement kører med klatten, ser det anderledes svært ud for en af dets større konkurrenter, Semler Gruppens Dribe, som i 2021 endte i rødt for fjerde år i træk og siden 2017 har haft et samlet underskud på 163,7 mio. kr.
»Det er en branche med små marginer, og der skal kæmpes. Vores konkurrenters resultater illustrerer meget godt, at det ikke er nemt at lave overskud,« sagde Carsten Stephansen til Finans sidste år.