Dette brand er helt suverænt i Danmark
Lego er nummer 1, men transportgiganten DSV tordner frem med en stigning på 43 pct. i opgørelsen over de mest værdifulde varemærker.
Der er bare ingen over eller ved siden af Lego i Danmark, når det kommer til brand value - den samlede værdi af en virksomheds varemærke.
Værdien af Lego-brandet er det seneste år steget med 13 pct. til 38,7 mia. kr., viser en opgørelse fra Brand Finance Denmark for 2022.
Det er syvende år i træk, at Lego indtager positionen som det mest værdifulde brand i Danmark.
I 2021 blev Lego rangeret som nr. 7 blandt verdens stærkeste brands. Kun overgået af mærker som blandt andre Ferrari, WeChat og Coca-Cola.
Lego er også stadig både det mest værdifulde og stærkeste brand i Danmark i 2022.
Brand Finance opgør løbende værdien af de 50 mest værdifulde brands i Danmark.
»Lego fører fra spids og klarer sig godt på alle måder: De er førende på miljøet, de er førende på at skabe oplevelser i detailleddet, de fører på forsyningskædeforbedringer og de er førende hos deres primære kunder som er børn, der elsker Lego-mærket for det, det repræsenterer,« siger Anna Brolin, Managing Director, Brand Finance Nordics.
De store logistikproblemer i verden, og den deraf enorme indtjening for transportselskaberne, slår tydeligt igennem for firmaerne på listen lige efter Lego.
Maersk har konsolideret sin 2. plads med en stigning i brand-værdien på 21 pct. til 31,1 mia. kr., mens DSV er gået frem til 3. pladsen med en stigning i mærkets værdi på 43 pct. til 22,8 mia. kr.
Mest værdifulde brands i Danmark 2022 i mia. kr.:
- Lego - 38,7
- Maersk - 31,1
- DSV - 22,8
- Arla - 22,6
- Vestas - 18,4
- Novo - 15,2
- Danske Bank - 14,2
- Pandora - 12,9
- Carlsberg - 12,1
- ISS - 11
Når man ser på kategorien over de stærkeste brands i Danmark fører Lego også her, men efterfulgt af Carlsberg og Rockwool, viser opgørelsen.
De stærkeste brands i Danmark 2022:
- Lego
- Carlsberg
- Rockwool
- Pandora
- Tuborg
- Matas
- Danfoss
- Novo
- Ørsted
- Coop
(kilde: Brand Finance Denmark 2022)