Erhverv

Danske mikrobryggerier ser mørke skyer i horisonten

De sidste 20 år har Danmark oplevet en ølrevolution og en eksplosion i antallet af mikrobryggerier. Men en række forhold presser nu de mindre bryggerier.

Artiklens øverste billede
Antallet af danske mikrobryggerier er eksploderet de sidste 20 år. Nu står branchen over for en konsolidering, lyder vurderingen i branchen. Arkivfoto: Per Folkver

Danske mikrobryggerier begynder i den grad at kunne mærke prisstigningerne på råvarer, og en række af dem kan ikke udelukke risikoen for at måtte dreje nøglen om.

Det viser en medlemsundersøgelse blandt Bryggeriforeningens medlemmer.

I undersøgelsen har 31 danske mikrobryggerier svaret på, hvor stor risikoen er for, at de må lukke. Her svarer 16 bryggerier, at de ikke ser nogen risiko, mens 12 ser en lille risiko. To bryggerier ser en middel risiko, mens et enkelt bryggeri vurderer, at der er høj risiko for en forestående lukning.

De tal er foruroligende, mener Bryggeriforeningens nye direktør Nick Hækkerup, der satte sig i direktørstolen i juni. Han fortæller, at de mindre bryggerier i øjeblikket oplever modvind af forskellige årsager.

»Det er ikke sådan, at panikken breder sig. Men branchen kan bestemt mærke, at priserne stiger. Grundlæggende svarer undersøgelsen til det, jeg hører ude i landet. Det er få, der ser en høj risiko for at lukke, men der er bestemt en bekymring om de stigende energi- og råvarepriser, og hvad de generelt stigende priser betyder for forbrugernes adfærd. Det er en branche, der er presset,« siger han.

Hos den uafhængige forbrugerorganisation Danske Ølentusiaster er landsformand Klaus Rehkopff bekymret for det pres.

»Vi er bekymrede for, om vi igen kommer tilbage til få, store aktører, men vi hæfter os ved, at det er en lille risiko,« siger han.

»Hvis det lille bryggeri skal redde lidt hjem, så kommer prisen selvfølgelig til at stige. Hos de store bryggerier kan man nøjes med en mindre prisstigning, fordi kvantummet er så stort. Det betyder, at forbrugerne ikke i samme grad oplever prisstigningen. Men det skader de mindre producenters muligheder for at tjene penge. I det lille bryggeri med to fuldtidsansatte går man og tæller knapper og overvejer, hvor meget prisen kan hæves uden at skræmme kunder væk.«

Ifølge Bryggeriforeningen, der er brancheorganisation og fælles talerør for bryggerier og tapperier i Danmark, er prisen på forædling af hovedingrediensen i øl, maltbyg, næsten seksdoblet på få måneder.

Bag tallene gemmer sig en historie om, at mikrobryggerierne igennem de sidste 20 år har oplevet en enorm opblomstring.

I dag er der omkring 300 bryggerier, specialøl er fortsat populære blandt forbrugerne, og i de fleste større provinsbyer skyder nye ølbarer op med en vrimmel af øltyper fra nær og fjern.

Udviklingen har været intet mindre end en revolution både for forbrugerne og entusiasterne, hvis man spørger Klaus Rehkopff.

»De små bryggerier sikrer os mangfoldighed. De sikrer, at vi som forbrugere får en lang række muligheder. I 1998 var der tre ølbarer i Danmark, hvor du kunne få andet end pilsner og classic. De små bryggerier har været med til at skubbe markedet hen mod nye, spændende typer øl. Og så sikrer det en lokalforankring og lokale arbejdspladser,« siger han.

I maj måtte det københavnske mikrobryggeri Djævlebryg kaste håndklædet i ringen. I et opslag på sin Facebook-side skrev bryggeriet, at det ikke havde ressourcerne til at konkurrere på markedet for specialøl.

Vigtigst for mikrobryggerierne er ifølge både Nick Hækkerup og Klaus Rehkopff den lokale forankring samt at brygge øl, der smager godt og sælger i sommervarmen.

Både mikrobryggerierne såvel som landets to største bryggerikoncerner Carlsberg og Royal Unibrew har skruet op for produktudviklingen af nye øltyper såvel som alkoholfri øl.

»Det vinder frem, fordi det smager rigtig godt. Men også fordi det rammer ned i vores moderne tilgang. Det må gerne være både sundt og fornuftigt. Den enkelte øl, man nyder om aftenen, kan være god for ens velvære, men isoleret set er der nok ikke meget godt i alkohol. Der giver den alkoholfrie øl mulighed for begge ting.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.