Erhverv

Mærsk trækker sig fra magtfuld lobbykæmpe efter uenighed om klimaudfordringer

A.P. Møller-Mærsk forlader bestyrelsen i verdens største maritime lobbyorganisation International Chamber of Shipping. Beslutningen blotlægger en grøn kløft i branchen.

Artiklens øverste billede
A.P. Møller-Mærsk har et mål om at blive klimaneutral i 2040 og har bestilt 12 containerskibe, som sejler på grønt e-metanol. Foto: Lars Laursen/Ritzau Scanpix

A.P. Møller-Mærsk trækker sig fra skibsfartens største lobbyorganisation, fordi den gør for lidt for at bekæmpe klimaforandringer.

I mere end 10 år har Mærsk siddet i bestyrelsen hos International Chamber of Shipping (ICS), som arbejder for at sikre rederiernes politiske interesser i bl.a. EU og FN. Men nu har rederiet valgt at forlade posten.

Ifølge Mærsk hænger ICS i bremsen, når det kommer til den grønne omstilling, og derfor vil koncernen bruge sine kræfter i andre og mere fremsynede erhvervsorganisationer.

»Vi gennemgår vores medlemskab én gang om året for at sikre, at de erhvervsorganisationer, som vi er medlem af, lobbyer på linje med målene i Paris-aftalen og i andre afgørende spørgsmål. Det indebærer, at vi vurderer, om deres tilgang og arbejde reflekterer vores holdninger og værdier,« forklarer Mærsk.

»Vores beslutning om at forlade bestyrelsen i ICS skal ses i det lys,« lyder det i en tekst på rederiets hjemmeside.

Det er ikke en hvilken som helst organisation, som Mærsk vinker farvel til. ICS har eksisteret i mere end 100 år og repræsenterer over 80 pct. af den kommercielle handelsflåde fra sit hovedkvarter i London.

Medlemmerne er de nationale rederiforbund fra store skibsfartsnationer over hele verden. Danmark har én plads i bestyrelsen, som bliver udpeget af den danske rederiforening, Danske Rederier.

Indtil for nylig var det danske bestyrelsesmedlem Henriette Hallberg Thygesen, som er executive vice president i Mærsk. Men rederiet har fået nok af, hvad det opfatter som ICS’ grønne fodslæben og har derfor trukket sig for ca. en måned siden.

Henriette H. Thygesen er executive vice president i Mærsk og er en del af koncerndirektionen, hvor hun bl.a. har ansvaret for rederiets havneterminaler. Hun var indtil for nylig bestyrelsesmedlem i den maritime lobbyorganisation ICS. Foto: Sofia Busk

Finans har været i kontakt med ICS, som ikke ønsker at udtale sig til citat. Danske Rederier vil heller ikke kommentere, at landets største rederi ikke længere ønsker at repræsentere Danmark i branchens største forbund.

Mærsk er et af verdens største rederier, og derfor er bruddet i sig selv opsigtsvækkende. Men det blotlægger også en kløft internt i industrien, når det kommer til den grønne omstilling af skibsfarten.

Mærsk og de andre store containerrederier, der sejler varer fra Kina til forbrugerne i USA og Nordeuropa, er under stort pres fra deres kunder for at blive mere grønne.

Amazon, Ikea og en række andre vægtige detailvirksomheder har meldt ud, at de forventer kun at bruge grøn transport i 2040. Samme melding lyder fra Danish Crown, Coop og Bestseller. Derfor har containerrederierne travlt med at omstille sig.

De mindre rederier, der sejler med råvarer og olie, befinder sig imidlertid noget længere væk fra offentlighedens søgelys, og derfor er trykket fra omverdenen i første omgang mindre akut.

Det er en del af forklaringen på, hvorfor der er stor uenighed i branchen om, hvor hurtigt tempoet skal gå.

Det er FN’s søfartsorganisation, International Maritime Organization, som regulerer udledningen af CO2 fra shipping. Den består af medlemslande fra hele verden, som ofte har vidt forskellige interesserer og derfor har svært ved at blive enige.

Det foreløbige klimamål lyder på en reduktion på 50 pct. i 2050 i forhold til 2008, hvor forureningen fra skibe toppede.

Mange rederier har dog allerede lavet deres egne og langt mere ambitiøse mål. Det gælder også Mærsk, som satser på at blive helt og aldeles klimaneutral allerede i 2040.

Efter afskeden med ICS’ bestyrelse vil Mærsk nu i stedet lægge sin energi i forbundet World Shipping Council (WCS), som rederiet opfatter som mere progressivt. WCS har hovedkvarter i Washington i USA og repræsenterer kun containerrederier.

Jacob Meldgaard, topchef i rederiet Torm og formand for Danske Rederier, overtager den danske plads i bestyrelsen i ICS.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.