Erhverv

Overblik: Det er SAS og piloterne blevet enige om

Natten til tirsdag blev det skandinaviske flyselskab SAS og dets piloter enige om en ny overkomst. Aftalen løber de næste 5,5 år.

Artiklens øverste billede
SAS og selskabets piloter har indgået en aftale om en ny overenskomst. Det oplyste SAS natten til tirsdag. Illustration: Anders Thykier

Den endelige aftale mellem piloterne og SAS er endnu ikke offentliggjort. Men en række punkter er blevet fremhævet af parterne, efter SAS natten til tirsdag bekræftede, at selskabet og dets piloter er nået til enighed om en ny overenskomst.

Pilotaftalen er et led i spareplanen SAS Forward, hvor SAS skal spare 7,5 mia. svenske kr. årligt. Det svarer til omkring 5,2 mia. danske kr.

Ca. 20 pct. af disse besparelser og effektiviseringer skal hentes ved nye aftaler med medarbejderne i SAS.

Her er, hvad vi ved:

  • Den nye overenskomst mellem piloterne og SAS gælder i 5,5 år frem til september 2027. Det er en usædvanlig lang løbetid, og det har været afgørende for SAS, som ønskede en endnu længere aftale. Årsagen er, at SAS i forhandlingerne med potentielle investorer ønsker gennemsigtighed og strejkefrihed i så lang tid som muligt.


  • Piloterne går 5 pct. ned i løn, og de får ikke lønstigninger i år. Men de har fået indføjet i aftalen, at lønudviklingen i de kommende år bliver på niveau med inflationen og lønniveauet i Skandinavien.


  • Piloterne skal flyve mere, og de skal være mere »fleksible«. Ifølge aftalen kan piloterne i perioder med spidsbelastning flyve op til 60 timer pr. uge, som er myndighedernes grænse. De fleste konkurrenter har lignende aftaler.
  • Desuden betyder aftalen, at piloterne skal de flyve mere om sommeren, hvor trafikken er høj, og mindre om vinteren, hvor der er færre passagerer. Piloterne forpligter sig til at flyve fuld tid om sommeren. Om vinteren har SAS mulighed for at reducere arbejdstid og løn med op til 8 pct.
  • Samlet set betyder lønnedgangen, den øgede fleksibilitet og muligheden for længere arbejdsuger, at piloterne bliver op mod 25 pct. billigere for SAS.


  • Piloterne i SPG har krævet, at piloter i SAS skal være ansat under deres overenskomst. Det krav har de ifølge Dansk Metal, der er hovedorganisation for Dansk Pilotforening, fået opfyldt. Det betyder, at piloterne i SAS skal arbejde efter en  overenskomst indgået med Scandinavian Pilot Group, SPG, som er paraplyorganisation for fire pilotforeninger i Skandinavien.


  • Et stort stridspunkt har været, at SAS har ansat piloter i datterselskaberne SAS Connect og SAS Link på overenskomst hos Flyvebranchens Personale Union, FPU. Datterselskaberne bevares, og de nuværende ansatte i selskaberne kan bevare tilknytningen til FPU. Men kommende piloter ansættes på overenskomsten med SPG.


  • Den såkaldte anciennitetsliste bevares. Det betyder, at det er piloternes ansættelsestid i SAS, der afgør, hvornår piloter udnævnes til kaptajner. SAS kan dermed ikke selv forfremme piloter.


  • Et af piloternes hovedkrav har været, at 450 piloter, som blev opsagt under coronakrisen, skal genansættes i SAS og på samme overenskomst og med samme anciennitet, som da de blev afskediget eller sendt på orlov. Ifølge aftalen vil disse piloter blive genansat frem mod 2024 i takt med, at SAS øger trafikken og får brug for piloterne.

Aftalen mellem piloterne og SAS skal godkendes ved den amerikanske domstol, hvor SAS er i færd med at forsøge en omfattende rekonstruktion under konkursbeskyttelsesprocessen chapter 11.

Desuden skal aftalen til afstemning blandt medlemmerne i de fire pilotforeninger under Scandinavian Pilot Group, SPG.

Ikke alle punkter er blevet bekræftet af begge parter.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.