I dag klæder de Beyoncé på: Han Kjøbenhavn har rejst sig fra røde tal på bundlinjen
Det danske tøjmærke Han Kjøbenhavn har været igennem en transformation, som nu afspejler sig i et solidt regnskab.
Det lyse og linære, som man normalt forbinder med skandinavisk design, er ikke på tapetet, når det nordiske bliver genfortolket hos det danske modehus Han Kjøbenhavn. Kilden til inspiration er derimod det rå og kontrastfyldte danske vejr og landskab.
Firmaet er tilbage på benene efter en tid med coronanedlukninger og et udenlandseventyr, der ikke fik det udfald, som man havde håbet på.
»Dét, vi afbilleder, er vores version afDanmark. Der er ti måneder om året, hvor det er pissehamrende mørkt, fugtigt og blæsende. Det er smukt, men også superdepressivt,« forklarer administrerende direktør Daniel Hummel.
Virksomheden formåede i 2021 at skabe et overskud på 2,2 mio. kr. og havde et bruttoresultat på 13,2 mio. kr., hvilket ligger 70 pct. over resultatet året forinden.
»Jeg tror, vi har fundet en god balance. Vi er ret kompromisløse omkring vores DNA og sætter kreativiteten i højsæde. Vi forsøger at gøre noget, som der ikke er så mange, der gør – i hvert fald i Norden.«
Daniel Hummel henviser til ideen om at skabe en dansk modevirksomhed, der kan konkurrere med de helt store huse som Dior eller Versace.
Vi tjente overhovedet ikke penge på de butikker
Selvom Han Kjøbenhavn ikke har de samme finansielle eller brand-mæssige muskler, så mener han, at virksomhedens ubøjelighed angående designs og kreative processer har været med til at åbne op for muligheden.
Han Kjøbenhavn har flere gange været at finde i den officielle kalender for modeugen i Milano med kollektioner til mænd. Nu fokuserer huset på at positionere sig indenfor mode til kvinder og gjorde derfor sin entre med en kvindekollektion i Milano i februar.
»Hvis du gerne vil være modehus og konkurrere for alvor, så skal du kunne omfavne mere end menswear. Derfor har vi sat et fokus på de skulpturer og former, der blandt andet udtrykkes i kjoler og suiting og som er interessante nok til at kunne indgå i en større sammenhæng, som f.eks. på den røde løber,« forklarer Daniel Hummel.
Netop den røde løber indtog skuespilleren Julia Fox ved Vanity Fairs seneste Oscarfest i en kjole fra Han Kjøbenhavn. Her sås den i selskab med kreationer fra bl.a. Louis Vuitton og Saint Laurent.
Når vi kigger på de store personligheder, der begynder at følge os – og bruge os – kommer langt størstedelen fra LA
Den verdenskendte sanger Beyoncé har også for nylig prydet forsiden af Vougue i en Han Kjøbenhavn-kreation.
Det er dog bare fem år siden, at modehuset var nødsaget til at lukke sine butikker i Paris og New York med røde tal på bundlinjen. Daniel forklarer, at virksomheden dengang måtte gennemgå en transformation:
»Vi havde brug for, at fokusere forretningen helt ind, for at vise, at vi kunne vækste. Vi tjente overhovedet ikke penge på de butikker.«
Nu forsøger Han Kjøbenhavn sig med en ny butik i Soho i London. På samme måde, som når Beyoncé og Julia Fox bærer tøj fra Han Kjøbenhavn, handler butikken i Soho om at placere brandet de helt rigtige steder.
Direktøren løfter også sløret for, at det næste marked, de på sigt har kig på, er USA.
»Det er udelukkende et spørgsmål om timing og igen ud fra samme devise, at det er der, vi skal understøtte forretningen. Når vi kigger på de store personligheder, der begynder at følge os – og bruge os – kommer langt størstedelen fra LA.«
Forventningen er, at virksomheden vil vækste de kommende år. Hvordan bundlinjen kommer til at se ud, vil blive afgjort af, hvor mange investeringer, som de vælger at foretage. Lige nu investeres der både i forretningen og i marketing.