Erhverv

I dag klæder de Beyoncé på: Han Kjøbenhavn har rejst sig fra røde tal på bundlinjen

Det danske tøjmærke Han Kjøbenhavn har været igennem en transformation, som nu afspejler sig i et solidt regnskab.

Artiklens øverste billede
Ambitionen for Han Kjøbenhavn er at være et modehus, der bliver nævnt i sammenhæng med andre store brands. Her ses en kreation fra modeugen i Milano. Foto: Adam Titchener

Det lyse og linære, som man normalt forbinder med skandinavisk design, er ikke på tapetet, når det nordiske bliver genfortolket hos det danske modehus Han Kjøbenhavn. Kilden til inspiration er derimod det rå og kontrastfyldte danske vejr og landskab.

Firmaet er tilbage på benene efter en tid med coronanedlukninger og et udenlandseventyr, der ikke fik det udfald, som man havde håbet på.

»Dét, vi afbilleder, er vores version afDanmark. Der er ti måneder om året, hvor det er pissehamrende mørkt, fugtigt og blæsende. Det er smukt, men også superdepressivt,« forklarer administrerende direktør Daniel Hummel.

Adm. direktør Daniel Hummel ejer Han Kjøbenhavn i selskab med plastmillionæren Jacob Andersen, hans søn, fodboldlandsholdsspiller Joachim Andersen, og chefdesigner Jannik Wikkelsø Davidson, der var med til at stifte tøjmærket tilbage i 2008. Foto: PR Han Kjøbenhavn

Virksomheden formåede i 2021 at skabe et overskud på 2,2 mio. kr. og havde et bruttoresultat på 13,2 mio. kr., hvilket ligger 70 pct. over resultatet året forinden.

»Jeg tror, vi har fundet en god balance. Vi er ret kompromisløse omkring vores DNA og sætter kreativiteten i højsæde. Vi forsøger at gøre noget, som der ikke er så mange, der gør – i hvert fald i Norden.«

Daniel Hummel henviser til ideen om at skabe en dansk modevirksomhed, der kan konkurrere med de helt store huse som Dior eller Versace.

Vi tjente overhovedet ikke penge på de butikker

Daniel Hummel, adm. direktør i Han Kjøbenhavn

Selvom Han Kjøbenhavn ikke har de samme finansielle eller brand-mæssige muskler, så mener han, at virksomhedens ubøjelighed angående designs og kreative processer har været med til at åbne op for muligheden.

Han Kjøbenhavn har flere gange været at finde i den officielle kalender for modeugen i Milano med kollektioner til mænd. Nu fokuserer huset på at positionere sig indenfor mode til kvinder og gjorde derfor sin entre med en kvindekollektion i Milano i februar.

»Hvis du gerne vil være modehus og konkurrere for alvor, så skal du kunne omfavne mere end menswear. Derfor har vi sat et fokus på de skulpturer og former, der blandt andet udtrykkes i kjoler og suiting og som er interessante nok til at kunne indgå i en større sammenhæng, som f.eks. på den røde løber,« forklarer Daniel Hummel.

Netop den røde løber indtog skuespilleren Julia Fox ved Vanity Fairs seneste Oscarfest i en kjole fra Han Kjøbenhavn. Her sås den i selskab med kreationer fra bl.a. Louis Vuitton og Saint Laurent.

Når vi kigger på de store personligheder, der begynder at følge os – og bruge os – kommer langt størstedelen fra LA

Daniel Hummel, adm. direktør i Han Kjøbenhavn

Den verdenskendte sanger Beyoncé har også for nylig prydet forsiden af Vougue i en Han Kjøbenhavn-kreation.

Det er dog bare fem år siden, at modehuset var nødsaget til at lukke sine butikker i Paris og New York med røde tal på bundlinjen. Daniel forklarer, at virksomheden dengang måtte gennemgå en transformation:

»Vi havde brug for, at fokusere forretningen helt ind, for at vise, at vi kunne vækste. Vi tjente overhovedet ikke penge på de butikker.«

Daniel forklarer, at det var Beyoncé, der tog kontakt til Han Kjøbenhavn. Tøjet hun har på, er designet eksklusivt til hende. Foto: Rafael Pavarotti/British Vogue

Nu forsøger Han Kjøbenhavn sig med en ny butik i Soho i London. På samme måde, som når Beyoncé og Julia Fox bærer tøj fra Han Kjøbenhavn, handler butikken i Soho om at placere brandet de helt rigtige steder.

Direktøren løfter også sløret for, at det næste marked, de på sigt har kig på, er USA.

»Det er udelukkende et spørgsmål om timing og igen ud fra samme devise, at det er der, vi skal understøtte forretningen. Når vi kigger på de store personligheder, der begynder at følge os – og bruge os – kommer langt størstedelen fra LA.«

Forventningen er, at virksomheden vil vækste de kommende år. Hvordan bundlinjen kommer til at se ud, vil blive afgjort af, hvor mange investeringer, som de vælger at foretage. Lige nu investeres der både i forretningen og i marketing.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.