Erhverv

Har solgt merchandise under Tour de France: »Med den succes, der har været i år, kan der også sælges gule T-shirts og caps næste år«

Promotion & Concepts har solgt gule t-shirts, caps og flag som officiel licenshaver af Tour de France-merchandise. Ifølge salgschefen har salget været en »kæmpe succes«.

Artiklens øverste billede
Tour de France har været folkefest og fået danskerne til at købe merchandise i stor stil. Foto: Marco BERTORELLO / AFP)

Tour de France har i år været en folkefest uden lige.

Med danske Jonas Vingegaard allerøverst på podiet og tre dages åbningsfest i Danmark har den folkelige begejstring nærmest ingen ende ville tage. Det har smittet af på salget af officielt Tour de Franche-merchandise, som kun ganske få danske virksomheder har rettighederne til at sælge.

En af dem er den dansk virksomhed Promotion & Concepts, som kan mærke cykelfeberen på salget af gule t-shirts, kasketter og flag.

»Det, der gør, at det har været en kæmpe succes, er den folkefest, det har været. Den hype, der har været optil, havde vi slet ikke forventet,« siger Jesper Poulsen, salgschef i Promotion & Concepts.

Tilbage i 2018 fik virksomheden licens til at producere og sælge officielt Tour de France-merchandise i Danmark, Tyskland, Sverige og Norge. Det skete gennem den franske organisation ASO, som ejer det verdenskendte cykelløb. Aftalen gælder fra 2020 til sommeren 2023, og derved kan Aabenraa-virksomheden altså også ride videre på cykeltriumf, der har ramt landet.

Promotion & Concepts har foreløbigt solgt varer til hele den danske detailhandel, hvoraf de største kunder har været Sportsmaster, Intersport og Fri Bikeshop. Og på markedet har der kun været en enkelt konkurrent. Det er en fransk producent, som bl.a. har solgt til supermarkeder.

Jesper Poulsen vil ikke fortælle, hvor meget Promotion & Concepts har betalt for licensen, men han fortæller, at der skal sælges en del varer, for at den er betalt ind igen. Hvor stor en del af omsætningen, der går til ASO oplyses heller ikke.

Han fortæller dog, at det alt i alt har været en god forretning - uden at ville komme med konkrete tal på omsætning eller hvor mange Tour de France-produkter, selskabet har solgt.

»Med den succes der har været i år, så kan der også sælges gule t-shirts og caps i butikkerne næste år,« siger han.

Danskerne har festet under dette års Tour de France. Arkivfoto: Ritzau Scanpix

Men det har ikke været cykelfest og jubel lige fra begyndelsen. Promotion & Concepts har også været i modvind.

»Det er sådan en plus-minus forretning. Det er både godt, men også den anden vej,« siger han.

Coronapandemien gjorde nemlig, at mange detailforretninger og dagligvarekæder i starten hoppede fra. De var nervøse for, at forbrugerne ville være for tilbageholdende med Tour de France-merchandise, og derfor frygtede de, at de ville ligge inde med bunker af usolgte varer.

»Men det viste sig, at dem, der gik ind i det, har haft en kæmpestor succes. De har ikke kunne få varer nok. Ligeså snart varerne kom i butikken, lige så hurtigt blev de solgt,« siger Jesper Poulsen.

Interessen fik flere detailbutikker til efterfølgende at kontakte ham for at lægge nye ordrer, eller for at hoppe med på toget, efter de havde fortrudt, at de havde sagt nej til Tour de France-merchandisen i første omgang. Da var det dog for sent.

Promotion & Concepts producerer nemlig til ordrer. Derfor ville varerne først kunne leveres, efter Tour de France var slut.

Hvis coronapandemien ikke havde afskrækket detailhandlen i begyndelsen, vurderer Jesper Poulsen, at den danske virksomhed kunne have solgt 50 pct. mere.

»Vi havde håbet på mere, end vi fik. Det må vi erkende. Men vi er stolte og tilfredse med det, vi har fået. Det har været udmærket, men det kunne godt have været større, hvis vi ikke havde rendt ind i corona,« siger han.

Promotion & Concepts er en gren af Sport Direct-kæden i Aabenraa/Sønderborg og er ejet af Erik Thaysen, der tidligere var medejer af Hjem-Is.

Siden 2018 har virksomhedens aktiviteter udelukkende inkluderet salg af Tour de France-merchandise. I løbet af de fire år er der skabt et underskud på knap 166.000 kr.

Virksomheden havde i årsregnskabet 2021 en negativ egenkapital på 536.000 kr.

»Der har selvfølgelig ikke været andet end udgifter, for licensen skulle betales, selvom vi ikke har solgt noget. Det er derfor, at situationen ser sådan ud. Vi har en forventning om, at det ændrer sig til et plus næste år,« siger Jens Poulsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.