Erhverv

Michael Laudrup bliver frontfigur for det danske skjortebrand Barons

Fodboldikonet Michael Laudrup skal være en del af brandet de næste tre år.

Artiklens øverste billede
Skjortebrandet Barons har flere kendte folk omkring sig. I 2020 købte "Løvens Hule"-investor Jacob Risgaard sig ind i selskabet, og fodboldlegenden Michael Laudrup er ambassadør for brandet. Foto: PR

Som barn stod Joachim Latocha forgæves i kø foran træningslejren i Vedbæk.

Han håbede inderligt på en autograf fra hans helt store fodboldidol, Michael Laudrup. Men kuglepennen svigtede, og den unge fyr måtte gå tomhændet derfra. Derfor var det også »ekstra stort«, da den nu tidligere fodboldspiller satte sin underskrift på en aftale med skjortebrandet Barons.

Joachim Latocha er stifter og direktør for Barons, som i 2020 hentede en investering fra Jacob Risgaard i DR-programmet ”Løvens Hule”.

Her købte Risgaard 10 pct. af virksomheden, efter Joachim Latocha havde sagt nej til 15 mio. kr. fra Jesper Buch, der var villig til at købe hele hans virksomhed.

»Michael Laudrup er en person, som står øverst på et hvert brands ønskeseddel, fordi han er så selektiv i det, han laver. Han står for alt det, som vi hos Barons associerer os med. Bl.a. ordentlighed, ansvarlighed og kreativitet, og derfor er det også helt surrealistisk, at vi får lov at arbejde sammen med ham,« siger Joachim Latocha.

»Aftalen med Michael Laudrup gør, at vi bestemt ikke hviler på laurbærrene. Vi skal ud at bevise, at vi kan løfte opgaven og vil virkelig gerne gøre ham stolt af samarbejdet. Det er på ingen måde sådan, at vi forventer, at vi kan spænde ham foran og så bare læne os tilbage. Tværtimod. Der skal arbejdes hårdt,« siger Joachim Latocha, direktør og stifter af Barons. Foto: PR

Michael Laudrup blev for nylig kåret som det største sportsnavn i de seneste 125 år og skal fremover være Barons nye frontfigur. Det sker i forbindelse med, at brandet lancerer en ny polo-serie, som Laudrup har været en del af og samtidig skal reklamere for.

Fodboldlegenden har tidligere lavet få kommercielle samarbejder. Bedst kendt er nok havregrynsreklamen fra Ota Solgryn, hvor Laudrup var med i 2007, men han har også været en del af pensionsselskabet PFA’s reklamestrategi og været ambassadør for øjenklinikgruppen EuroEyes.

»Som ambassadør for Barons får jeg mulighed for at give en ung fremadstormende virksomhed et lille ekstra skulderklap, og personligt vil jeg gerne være velklædt, men ønsker ikke at bruge en masse tid på at købe tøj,« udtaler Michael Laudrup.

Ifølge parterne er aftalen kommet i hus, fordi nogle af Barons faste kunder har kontakt til den tidligere fodboldspiller. Ingen af dem ønsker at oplyse de konkrete detaljer om aftalen og økonomien bag, men Barons-stifteren fortæller, at aftalen løber i tre år og har været et år undervejs.

»Det er klart, at Michael Laudrup selvfølgelig ikke gør det gratis. Han bliver heller ikke medejer af Barons, så vi har indgået en aftale, der er fordelagtig for alle parter,« siger Joachim Latocha.

Hidtil har Barons udelukkende været kendt for sine skjorter, der bliver solgt i Danmark, Holland, Sverige og Norge. I 2020 sikrede de klassiske skjorter brandet sit første millionoverskud.

»Vi har en virkelig loyal en kundegruppe, så det giver næsten sig selv, at det er vildt mærkeligt at skulle sende dem til konkurrenterne for at købe en polo, når de gerne vil se pæne ud til barnedåben eller en sommeraften i haven med et glas rosé. Det har aldrig været planen, at vi kun skulle have et produkt, og nu er vi klar til næste skridt,« siger Joachim Latocha.

Han forventer, at Barons i 2024 omsætter for 100 mio. kr.

Omsætningen følger ifølge direktøren planen, men han vil ikke oplyse den nuværende omsætning.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.