Erhverv

Coop skærer ned i antallet af butikskæder i skyggen af prispres og energikrise

Dagligvarekoncernen Coop forventer, at store forandringer med fokus på pris og discount fortsætter. Derfor lukkes Fakta-kæden, mens Superbrugsen og Kvickly smelter sammen til én supermarkedskæde.

Artiklens øverste billede
Dagligvarekoncernen Coop Danmark forudser, at en ændret forbrugeradfærd i den aktuelle situation fortsat vil præge markedet. Foto: Stine Bidstrup

Presset på priserne i butikkerne og stigende driftsomkostninger får nu Coop Danmark til at tage drastiske midler i brug.

Fire butikskæder reduceres til to. Kvickly og Superbrugsen bliver med virkning fra onsdag slået sammen til én kæde, mens Fakta lukker, så Coop fra sidst på året udelukkende er til stede i discountmarkedet med den nye kæde Coop 365 Discount.

Ændringen sker for at nedbringe omkostningerne og effektivisere i en tid, hvor kampen om forbrugerne især handler om pris og tilbud.

»Der er på kort tid sket store bevægelser og et skred i markedet. Der kommer nok kun mere af den nye forbrugeradfærd, hvor danskerne handler mere efter tilbud og pris. Det må vi agere efter. Vi skal være mere effektive og billigere for kunderne,« siger koncernchef i Coop Danmark, Kræn Østergaard Nielsen.

Mens coronakrisen gav fremgang til supermarkederne, har udviklingen gennem 2022 været præget af, at danskerne handler mere discount. Høj inflation, lav forbrugertillid og stigende omkostninger til energi og råvarer præger kundernes indkøbsmønstre.

Kræn Østergaard Nielsen lægger ikke skjul på, at tendensen også økonomisk rammer Coop med dyk i 2022-regnskabet. Uden at han dog vil præcisere det.

»Den russiske invasion i Ukraine har siden februar skubbet på inflationen og skabt usikkerhed. Det påvirker toplinjen og avancen i hele branchen. Vores indkøbspriser stiger, da leverandører er ramt af samme situation. Jeg tror på, at vi har set toppen af stigningstakterne, men desværre ikke set de sidste prisstigninger endnu. På samme tid er omkostningerne i driften steget meget dramatisk - især med store elregninger,« fastslår Kræn Østergaard Nielsen.

Han understreger samtidig, at de nye tiltag med færre kæder i den medlemsejede koncern ikke er tænkt som et defensivt træk i en presset tid. Tværtimod.

»Vi kan gå i læ eller bygge vindmøller i stormen. Vi vil have et stærkere Coop på den anden side. Derfor skaber vi nu Danmarks største supermarkedskæde og den hurtigtvoksende discountkæde.«

Detailekspert Henning Bahr fra konsulent- og analysehuset Retail Institute Scandinavia fastslår, at den aktuelle udvikling oplagt vil skubbe til nye forandringer i dele af dagligvaresektoren.

»Hele branchen er præget af meget store forandringer på kort tid og ekstraordinært store, faste omkostninger som presser driften. Mens de små butikker og supermarkeder havde det godt i coronatiden, er fokus hos forbrugerne nu på lavpris. Coop har godt nok høj fart i den nye 365-kæde, men er jo i høj grad som koncern strukturelt præget af supermarkeder og små butikker. Det koster dyrt netop nu,« vurderer Henning Bahr.

Den nye plan hos Coop betyder i første omgang, at Kvickly og Superbrugsen slås sammen på alle de interne linjer med kun én organisation. Først senere og på et endnu ikke fastlagt tidspunkt vil der komme et fælles navn til kæden.

Samlet får kæden 300 supermarkeder - 66 i Kvickly og 234 hos Superbrugsen - samt en omsætning på ca. 25 mia. kr.

Coop vil med en ny plan skabe Danmarks suverænt største kæde af supermarkeder, når Kvickly og Superbrugsen nu lægges sammen. Foto: Sine Fiig

Coop har gennem en årrække haft udfordringer på discountmarkedet, hvor kæden Fakta har givet millionunderskud og tabt markedsandele. Derfor lancerede koncernen i efteråret 2020 den nye kæde Coop 365 Discount med både nye butikker og flere Fakta-butikker, der blev omdannet til 365-konceptet.

Coop har dog siden holdt liv i Fakta-kæden, men det er nu slut. Inden jul forsvinder navnet, og den nye kæde fortsætter ekspansionen, så der ved årets udgang er 350 butikker i kæden på landsplan. Målet er at nå op på 400 butikker, og at Coop-koncernen fordobler omsætningen inden for discount.

»Vi skal inden jul konvertere 150 butikker svarende til 10-13 om ugen, så der er et højt tempo. Hvorvidt alle de nuværende Fakta-butikker kan omdannes gennem udvidelser eller flytninger kigger vi på lige nu. Måske nogle af dem må lukkes,« siger kædedirektør Thomas Nielsen fra Coop 365 Discount.

Mens de fire kæder slås sammen til to i den aktuelle plan, kører Coops to andre kæder, Irma og Dagli’Brugsen, uændret videre med egne profiler.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.