Erhverv

Virksomhederne begynder at misse deres elregning

Kreditbranchen begynder at mærke den tyngende energiregning, som mange virksomheder nu holder op med at betale. Samtidig ønsker flere at forsikre sig mod tab, når de indgår kontrakter.

Artiklens øverste billede
For nogle virksomheder ender en eksploderende regning på energi med en konkursbegæring. Det mærker forsikringsbranchen nu. Foto: Mads Andreas Frost

De højrøde energiregninger er på vej ud til både forbrugere og virksomheder i en lind malstrøm. Nu dukker også de første inkassosager op på de kunder, der ikke kan betale.

»Både antallet af inkassosager og de beløb, der går til inkasso, er højere end det, der var tilfældet ved pandemiens start,« melder Morten Trasti, chefanalytiker i kreditvurderingsvirksomheden Intrum Scandinavia.

»Vi ser en stigning i inkassosager på omkring 30 pct. sammenlignet med 2. kvartal 2021 og en stigning i beløbet på omkring 20 pct. i samme periode,« forklarer Morten Trasti.

Samme oplevelse har man i Atradius, der sælger kreditforsikringer, der dækker netop, hvis en kunde ikke betaler sin regning.

»Vi begynder bestemt at mærke det. År til dato har vi udbetalt 100 pct. mere end sidste år. Vi kommer fra et par år med unormalt lave tabsniveauer, nu ligger vi på samme niveau som før corona, men vi nærmer vi os normale, og herefter forventer vi, at antallet af konkurser fortsat kommer til at stige,« siger Jesper Faurby, adm. direktør i Atradius.

Når en virksomhed har tegnet en kreditforsikring over for en modpart, bliver den bedt om at indberette, så snart kunden begynder at betale regningerne for sent. Den type indberetninger er også stigende.

»Det fortæller os, at der ligger vanskelige tider foran os,« siger Atradius-direktøren.

Det er især energipriserne, der bliver den sidste dråbe, der får gældsbægeret til at skvulpe over.

»Energipriserne udgør så stor en del af virksomhedernes omkostninger, at det kan få nogle til at gå konkurs,« siger Jesper Faurby.

Jesper Daugaard Faurby, adm. direktør i kreditforsikringsselskabet Atradius, mærker allerede, at nogle virksomheder har problemer med at betale regninger pga. bl.a. de øgede energipriser. Foto: Atradius

Energiprisstigningerne og den generelle inflation kommer på et tidspunkt, hvor virksomheder i forvejen er presset økonomisk af andre forhold – bl.a. de massive forsyningsproblemer, der opstod under coronakrisen.

»Virksomheder kan blive presset af en kombination af, at det er blevet sværere at skaffe finansiering, de har måske opbygget store lagre, så kan de komme i en likviditetskrise, og de risikerer, at antallet af ordrer falder,« siger Thomas Boutrup.

Han er chef for den danske forretning i forsikringsmæglervirksomheden RiskPoint og peger på byggebranchen som et oplagt eksempel.

»Vi bruger længere tid på at evaluere virksomhederne, fordi vi skal sikre os, at de økonomisk kan levere det, de siger de kan. Der vil være tilfælde, hvor det på specifikke produkter kan blive svært at opnå forsikringsdækninger,« siger han.

Samtidig med at forsikringsbranchens ”skader” begynder at stige, stiger efterspørgslen fra virksomheder, der gerne vil forsikre sig mod tab på kunderne.

»Vi har bemærket en voksende interesse fra selskaber, som før handlede uden forsikring, men som nu ønsker at købe en forsikring for at beskytte sig selv. Den trend gælder på tværs af brancher,« siger Dirk Kotze, som er adm. direktør i den danske afdeling af Euler Hermes Allianz, en af de største aktører inden for kreditforsikring.

Samtidig ønsker nogle kunder at øge længden på deres kreditforsikringer.

Men når både risikoen og efterspørgslen efter forsikringer stiger, følger prisen som regel efter.

»Vi vurderer kreditrisiko individuelt på virksomhederne, og vi har ikke trukket os ud af nogen markeder (undtagen Rusland, og af andre grunde, red.) pga. den aktuelle økonomiske nedgang. Priser bliver påvirket af mange ting, men vi ser generelt en vending i den generelle opfattelse af optimisme, som vi så efter covid, og det vil have betydning for vores branche,« siger Dirk Kotze.

Mens virksomhederne begynder at give reelle tab, er der indtil videre ro på inkassomarkedet for forbrugere. Ifølge Intrum er der stadig markant færre sager end før coronanedlukningen i marts 2020. Det skyldes især, at lønnen stadig tikker ind hos langt de fleste.

»Der er langt flere mennesker i arbejde nu, end det var tilfældet ved begyndelsen af pandemien. Når flere har fast arbejde, bliver vejen til betalingsproblemer også længere,« forklarer Intrums chefanalytiker Morten Trasti.

Så længe der hver måned ryger penge ind på kontoen, går der et stykke tid, før husholdningsbudgettet bliver væltet helt, og mange danskere har desuden en opsparing, de kan tære på i en periode.

»Men hvis udviklingen på arbejdsmarkedet skulle vende, vil betalingsproblemerne kunne stige relativt hurtigt, da leveomkostningerne fortsætter med at stige,« konstaterer han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.