Erhverv

Giftig cocktail lurer i den danske detailbranche forud for vinteren

Den danske detailbranche har fyldte lagre, samtidig med at efterspørgslen falder. Det kan tvinge virksomhederne til at sænke priserne, lyder vurderingen.

Artiklens øverste billede
I Power forbereder adm. direktør Jesper Boysen sig på et brandudsalg i de kommende måneder for at få nedbragt for store varelagre. Foto: Linda Johansen.

En giftig cocktail af bugnende varelagre, faldende efterspørgsel og en historisk lav forbrugertillid øger frygten for, at detailhandlen brænder inde med massevise af varer i de kommende måneder.

Det kan tvinge virksomhederne ud i store prisnedslag, der øger risikoen for tab og lægger pres på virksomhedernes indtjening.

Elektronikkæden Power, der har næsten 200 butikker fordelt på 4 lande og 4.400 medarbejdere, bekræfter tendensen.

»Power har for mange varer på lager,« siger adm. direktør Jesper Boysen.

Han understreger, at Power kommer til at sænke priserne for at komme af med de mange varer, og han frygter især for, hvad energikrisen vil få af betydning for forretningen.

»Jeg har aldrig nogensinde prøvet en lignende verdenssituation og markedssituation, og jeg har været adm. direktør i denne branche siden 1998. Og så har vi ikke engang set danskernes første strøm- og varmeregning, når det først bliver virkelig koldt. Jeg tror virkelig, at det vil sætte sit fodaftryk. Jeg tror, vi får en meget vanskelig vinter,« siger Jesper Boysen.

Power er langtfra den eneste detailkæde, der har for store lagre. Nye tal for Danmarks Statistik viser, at 43 pct. af de detailvirksomheder, der bl.a. sælger elektronik, møbler og tøj, vurderer, at de har for mange varer på lager. Kun 1 pct. mener, at de har for få.

En af årsagerne til udviklingen er pandemien. Mange virksomheder købte nemlig stort ind under coronakrisen, hvor flaskehalse gjorde det svært at få varer hjem til de købelystne danskere. Men nu holder forbrugerne igen, og derfor er situationen pludselig den stik modsatte.

Det er ikke kun de fysiske butikker, der oplever, at det er svært at få kunderne inden for døren. Den historisk lave forbrugertillid har også sat sig i nethandlen.

De seneste tal fra Dansk Erhvervs e-handelsanalyse viser, at den danske nethandel for første halvår 2022 for første gang nogensinde gik tilbage. Også prisportalen Pricerunners e-handelsindeks har vist et hårdt tilbageslag for e-handlen.

Pricerunner forventer også, at konsekvensen af stemningsskiftet blandt forbrugerne bliver, at der kommer ekstra meget smæk på efterårets udsalg.

»De forbrugsgoder, der er nice to have, bliver strøget af indkøbslisten. Det kan eksempelvis være et nyt tæppe til sofaen eller en opgradering af mobiltelefonen, fordi man må fokusere på de vigtigste områder, når det gælder privatøkonomi,« siger Katrine Barslev, der er forbrugeranalytiker hos prisportalen Pricerunner.

Også tøjkæden Nielsens, der har 16 butikker fordelt over hele landet, oplever udfordringer med fyldte lagre, og det kan resultere i et fald i priserne, fortæller medejer og indkøbschef Jesper Bebe Nielsen.

»Vi følger udviklingen hver dag, men hvis efterspørgslen falder, samtidig med at vi har relativt fyldte lagre, så er vi nødt til at realisere vores varer, og det kan vi kun gøre ved at sælge dem billigere,« siger han, som dog ikke har planlagt det helt store udsalg endnu:

»Vi tror stadig på, at kunderne kommer. Jeg tror, vi skyder os selv i foden, hvis vi laver et brandudsalg. Det tror jeg ikke er nødvendigt. Så hård en opbremsning tror jeg ikke på,« siger han.

Det enorme forbrug i kølvandet på coronakrisen kombineret med de forstyrrede forsyningskæder betød også, at en lang række større danske virksomheder straks satte gang i lagerbyggeriet rundt om i landet. Men den beslutning kan risikere at give bagslag i de kommende måneder, fortæller Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

»Hvis vi kommer i en situation, hvor vi ender i recession, eller hvor folk ikke køber så meget, og der samtidig går orden i forsyningskæderne, så kan man godt være lidt bekymret for, om der overhovedet er brug for disse lagerbygninger,« siger han.

I 2021 investerede sengetøjskoncernen Jysk 1,5 mia. kroner i et distributionscenter i Holland, og i starten af november åbner et nyt, stort distributionscenter i Ungarn.

Ifølge Martin Fyn Aamand, communications og pr-manager i Jysk, genkender virksomheden, at forbrugerne holder lidt igen med investeringerne. Alligevel holder man fast i investeringerne, fortæller han.

»Vi kigger ind i en ny normal på kort sigt, hvor der er stor usikkerhed, men der kommer også en tid efter en eventuel krise, og den skal vi være klar til.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.