Erhverv

Landsholdets hovedsponsorer holder sig fra Qatar: »Vi indløser ikke en eneste billet«

Landsholdsslutrunder byder normalt på et væld af markedsføringsmuligheder for sponsorer. Men ved den forestående slutrunde i Qatar holder en række af landsholdets sponsorer sig fra Qatar.

Artiklens øverste billede
Landsholdets sponsorer bliver væk fra VM i Qatar. Foto: Poul Larsen. Redigeret: Anders Thykier.

Der bliver langt mellem fodboldfans inviteret af danske virksomheder, når det danske herrelandshold i slutningen af november spiller sine indledende kampe i VM i Qatar.

For trods dyre sponsorater til herrelandsholdet har samtlige af holdets hovedsponsorer valgt ikke at sende hverken ansatte eller kunder til den omstridte VM-slutrunde, ligesom de holder sig fra kommercielle aktiviteter i ørkenlandet.

Slutrunden, der løber af stablen den 20. november med deltagelse af 32 lande, har fået massiv kritik, siden Qatar i 2010 blev tildelt VM-værtsskabet.

Ifølge menneskerettighedsorganisationerne Amnesty International og Human Rights Watch har Qatar forbrudt sig mod en række menneskerettigheder blandt andet ved brug af tvangsarbejde mod arbejdstagere fra en række udviklingslande.

Det er blot en del af den kritik, der har været af slutrunden i Qatar.

Og det har altså fået herrelandsholdets hovedsponsorer til at trække sig fra at deltage som sponsorer i Qatar.

Det gælder blandt andet byggekæden Stark, der siden 2019 har sponsoreret herrelandsholdet.

»Vi optræder ikke med vores logo på tøjet, og vi sender hverken kunder eller ansatte til Qatar. Jeg kan med 100 pct. sikkerhed sige, at vi ikke indløser én eneste billet til at tage til Qatar. Vi holder os helt derfra,« siger Jens Velling, der er kommunikationschef i Stark.

Han fortæller, at man ved tidligere landsholdskampe i Parken har brugt flittigt af sponsoraftalen ved blandt andet at sende tusindvis af kunder til fodboldfest i Parken med sponsorbilletter. I år vil byggekæden udelukkende bruge sin kommercielle rettigheder til at støtte landsholdet på dansk jord, fortæller han.

Carlsberg har været storsponsor for landsholdet i 43 år. Et samarbejde, som man er stolt af, og som ikke ændres, fordi holdet skal spille et sted, der »ikke lever op til etiske standarder«, fortæller Tanja Frederiksen, global kommunikationsdirektør i Carlsberg.

Hun fortæller dog, at det er vigtigt at understrege, at Carlsberg sponsorer landsholdet, men på ingen måde Qatar eller slutrunden.

»Det, der har været vigtigt for os, er at vores navn ikke bliver knyttet til Qatar, men til landsholdet. Derfor har vi besluttet, at vores logo kun fremgår på pressevæggen, når landsholdet optræder til pressemøder, og vi sender absolut ingen til Qatar. Vi kommer til at holde vores aktiviteter i forbindelse med slutrunden i Danmark.«

Hos Nykredits hovedaktionær, Forenet Kredit, der i 2021 blev hovedsponsor for landsholdet, vil man heller ikke være til stede i Qatar med hverken medarbejdere eller aktiviteter.

Det samme gælder for Danske Spil og Hummel.

Det betyder altså, at ingen af herrelandsholdets fem hovedsponsorer kommer til at deltage i Qatar eller bruge deres kommercielle rettigheder i Qatar.

Steen Leth-Jørgensen har i over 30 år arbejdet med markedsføring inden for sportens verden og leder i dag sportsafdelingen hos markedsføringsbureauet Step Sport & Entertainment. Han er overbevist om, at et sponsorat af herrelandsholdet er værdifuldt for danske virksomheder.

Han fortæller, at betydningen af sportssponsorater har rykket sig over årene fra at handle om adgang til »bander, billetter og bespisning,« til i dag at handle om, at man kan knytte sit brand op på et hold, som forbrugerne har følelser for.

»Man bruger nu mere sponsoratet som en kommunikationsplatform og går all in på alle platforme,« siger han.

Den holdning deler man hos Carlsberg.

»Det, der har været vigtigt for os, har altid været at bakke op om holdet, ikke hvor mange vi har kunnet sende til en VM-slutrunde. Vi står bag holdet, uanset hvor vi spiller,« siger Tanja Frederiksen.

Mens landsholdssponsorerne holder sig væk fra Qatar, vil der ikke blive sparet på markedsføringen herhjemme.

»Det, vi i stedet forsøger, er at skabe en fodboldfest herhjemme på god afstand. Det kan eksempelvis være, ved at vi inviterer kunder og ansatte til DBU’s storskærmsarrangementer,« fortæller Jens Velling fra Stark.

Oddset kommer til at køre tv-reklamer, og Morten Lund, sponsorchef i Hummel, som ikke har ønsket at stille op til interview med Finans, oplyser:

»Vi kommer til at sælge de danske landsholdstrøjer herhjemme, så vi forhåbentlig kan være med til at skabe en rød/hvid fodboldfest i Danmark.«

Hos Carlsberg oplyser Tanja Frederiksen, at man under VM-slutrunden i Qatar har valgt at halvere sit budget til annoncering omkring landsholdet sammenlignet med budgettet under EM sidste år.

Steen Leth-Jørgensen mener, at de danske fans sagtens kan adskille støtte til landsholdet fra en slutrunde i Qatar.

Men nu får sponsorerne jo ikke mulighed for at få det fulde udbytte af deres sponsorat, da de holder sig fra Qatar. Hvad kan det betyde?

»Et kvalificeret gæt vil være, at sponsorerne mister 5 pct. af deres markedsføringsværdi ved ikke at være i Qatar. Det er et begrænset tab. De fleste fodboldfans kommer under denne slutrunde til at sidde hjemme og se det alligevel, så det er der, man skal ramme dem.«

Den vurdering deler Keld Strudahl, der er markedsføringsrådgiver, og som tidligere har været ansvarlig for Carlsbergs sponsorarbejde samt rådgivet fodboldforbundene DBU, UEFA og FIFA.

»Det er selvfølgelig træls for virksomhederne, at de ikke får det fulde med fra sponsoratet, men det er ikke et stort tab. Der er ingen tvivl om, at VM-slutrunden er en stor og vigtig begivenhed og fravalg avler som regel kreativitet, så jeg er sikker på, at den energi, man ikke bruger i Qatar, kommer man til at bruge i Danmark.«

Hos DBU gentager kommunikationschef Jakob Høyer budskabet om, at landsholdets partnere støtter landsholdet, men ikke slutrunden. Han fortæller, at DBU har forståelse for sponsorernes beslutning om at holde sig fra Qatar.

»Deres beslutning flugter med den beslutning, der er truffet i DBU’s bestyrelse, om, at vi gerne vil deltage i VM, men at vi er imod FIFA’s beslutning om, at det skal afholdes i Qatar. Vi minimerer selv vores deltagelse i Qatar. Derfor er det også kun naturligt, at vores partnere ikke tager derned,« siger han.

Hverken DBU eller nogle af herrelandsholdets fem sponsorer har ønsket at oplyse, hvad et hovedsponsorat koster.

»Det er ikke noget, vi oplyser. Men jeg vil sige, at vores partnerskaber er blevet større for både herre- og kvindelandsholdet, så det er en væsentlig del af vores kommercielle indtægt,« siger Jakob Høyer fra DBU.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.