Erhverv

Rejseselskabet Detur gik konkurs - kunder kræver millioner tilbage

Detur har de sidste to måneder både meddelt, at det var blevet solgt, aflyst alle rejser resten af året, for til sidst at meddele, at det er gået konkurs. I dag venter hundredvis af danskere på at få deres penge tilbage.

Artiklens øverste billede
Detur åbnede deres første kontor i Danmark i 2011. Nu er den gået konkurs. Arkivfoto: Lucas Vallecillos/AP/Ritzau Scanpix

Ole Vendelbo startede en fælles front mod det nu konkursramte rejseselskab Detur Danmark. Gennem Facebook-gruppen ’Aktiv påkrav mod Detur’ har han samlet mere end 500 danskere, der tilsammen påstår at have mere end 4,8 mio. kr. til gode hos Detur.

Kampen mod Detur startede i slutningen af september i feriebyen Side i Tyrkiet. Ole Vendelbo havde inviteret sin familie på en uges ferie. De havde nydt feriens første dage, men på opholdets fjerde dag modtog hotellet en besked.

Detur var blevet solgt og de gæster, der var rejst med selskabet, skulle selv betale for deres ophold og fik pengene retur på et senere tidspunkt.

»Vi fik ingen information. Vi kunne hverken få fat i Detur eller en guide. Heldigvis var vores hotel venlige, og vi fandt en fælles løsning, hvad angik betalingen af opholdet,« fortæller Ole Vendelbo, der til dagligt er selvstændig.

Dagen efter, at han havde betalt for en del af sit eget ophold på hotellet, skrev Detur, at selskabet var gået i rekonstruktion og aflyste alle rejser resten af 2022.

Detur er en koncern af virksomheder, der ultimativt ejes af et svensk selskab. Detur havde rejsefirmaer i Danmark, Norge, Sverige og Finland, der alle er gået konkurs.

To dage efter at Detur var gået i rekonstruktion, var ferien slut for Ole Vendelbo og familien. Tilbage i Danmark kunne han læse, at han langt fra var den eneste, som havde penge til gode hos Detur, fortæller han.

»Det er vanskeligt at rejse en sag i retten, fordi det er omkostningsfuldt, men jeg besluttede mig for, at jeg ville sætte en stopper for det her. Jeg ville lægge et samlet pres på Detur, så den gik konkurs,« siger Ole Vendelbo.

Derfor opretterede han Facebook-gruppen ’Aktiv påkrav mod Detur’. Gennem gruppen modtog han indberetninger fra ca. 500 danskere, der alle har penge til gode hos rejseselskabet. Beløbene strækker sig fra 2.000 kr. til over 80.000 kr., ifølge Ole Vendelbo.

Gruppen har i dag 844 medlemmer. I to andre Facebook-grupper: ’Kampen mod Detur’ og ’På ferie med Detur?´ deler ca. 1.750 medlemmer deres erfaringer med Detur og hjælper hinanden med at få penge tilbage.

Ifølge Ole Vendelbo lykkedes det ham at samle dokumentation på, at Detur skylder 4,8 mio. kr. til de 500 danskere, han har samlet henvendelser fra. Gennem sin advokat sendte han den 10. oktober 2022 et påkrav til Detur og stillede sikkerhed for, at der kan køres en retssag ved Sø- og Handelsretten.

På selskabets hjemmesider den 17. oktober 2022 meddelete både Detur Danmark, Sverige, Norge og Finland, at selskaberne var gået konkurs.

Her ses mapper hos Ole Vendelbo med dokumentation fra kunder, der har penge til gode hos Detur. Privatfoto

Ifølge Ole Vendelbo har han brugt 110 timer på at samle registreringer og udskrevet mere end 2.000 siders dokumenter på en måned. Arbejdet har båret frugt, for med en konkurs kan danskerne få dækket deres tab hos den svenske rejsegarantiordning, Kammarkollegiet, hvor Detur er tilmeldt.

»Jeg er glad for, at det lykkedes - for det går ikke, at man (Detur red.) aflyser rejser og derefter stopper pengene i lommen, men med konkursen kan vi få penge tilbage,« fortæller han.

Samtidig med, at danskerne søger om at få penge tilbage hos Kammarkollegiet, arbejder Henrik Selchau Pulsen, partner hos advokatfirmaet Bruun Hjejle og Troels Tuxen, partner hos Bech Bruun, med konkurssagen omkring Detur.

Troels Tuxen fortæller, at de i fællesskab med kuratorer fra Finland og Sverige - hvor Detur også er gået konkurs - arbejder på at få virksomhederne solgt.

»Vi har en salgsproces i gang, hvor vi har en stribe interesserede købere. Og sandsynligheden for, at virksomhederne bliver solgt, er stor,« siger han.

På nuværende tidspunkt er der anmeldt krav på 24,4 mio. kr. i Detur Danmark. Beløbet forventes dog at blive væsentligt højere, når alle kravene er anmeldt. Det skyldes bl.a., at mange af de anmeldte rejser ikke er talt med endnu, forklarer Troels Tuxen.

Ole Vendelbo har meddelt Kammarkollegiet , at han har 12.000 kr. til gode hos Detur, men har ikke modtaget pengene endnu.

Deturs kunder, som har bestilt rejser efter 4. juni 2021, skal anmelde deres krav til den svenske rejsegarantiordning, mens alle rejser før det skal indberettes til den danske rejsegarantifond.

»Både den danske og svenske rejsegarantidækning er baseret på et EU-regelsæt, men administreres ret forskelligt i de to lande. Kunderne er informeret om, hvordan de skal søge, og mit indtryk er, at det skrider fint frem,« fortæller Troels Tuxen partner hos Bech Bruun.

På rejsegarantifonden Kammarkollegiets hjemmeside fremgår det, at der er øget travlhed, og derfor skal man forvente en behandlingstid på 4-6 måneder.

Finans har forgæves prøvet af få en kommentar fra Detur, det har endnu ikke været muligt.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.