I Elon Musks Twitter skal medarbejdere forberede sig på total dedikation eller fyring
I føljetonen om Elon Musks Twitter er der onsdag blevet føjet endnu et kapitel til, da de resterende medarbejdere på det sociale medie blev mødt med et ultimatum: Du skal arbejde lange, hardcore dage. Ellers bliver du fyret.
En fyret topledelse, annoncører der flygter væk, slingrekurs i forhold til det blå flueben og en medarbejderstab som med et fingerknips blev halveret. Det har ikke skortet på kaos hos Twitter, efter Elon Musk for mindre end tre uger siden gennemførte overtagelsen af det sociale medie og indsatte sig selv som topchef.
Onsdag kunne de resterende medarbejdere i Twitter så vågne op til et ultimatum via e-mail fra deres nye topchef. Det skriver The Washington Post.
»Hvis du er sikker på, at du vil være en del af det nye Twitter, så tryk ”ja” på nedenstående link,« står der i e-mailen, som er i avisens besiddelse.
I mailen står der, at det nye Twitter »er nødt til at være ekstremt hardcore«, hvilket betyder »lange og højintensive arbejdsdage«, hvor »blot en exceptionel præstation vil munde ud i en godkendt karakter«. Derudover indeholdt mailen et krav om, at man vender tilbage til kontoret. Mange amerikanske tech-selskaber har efter corona-pandemien haft en udfordring med, at mange medarbejdere arbejder hjemme.
Hvis man ikke underskriver det fristende tilbud fra Elon Musk senest kl. 23.00 dansk tid om torsdagen, vil man blive opsagt med tre måneders løn, står der i mailen ifølge The Washington Post.
Elon Musk har siden sin entré i Twitter bebudet, at der skal rettes op på økonomien. Hver dag taber Twitter ifølge Elon Musk 30 mio. kroner. Den nye ejers forkromede plan for at løse den udfordring er en abonnementsordning, hvor brugere af Twitter-platformen kunne betale 60 kr. om måneden for at få det famøse blå flueben ud for sin profil. Et privilegium som hidtil har været forbeholdt firmaer, organisationer og kendisser. Samtidig bebudede Elon Musk, at andelen af reklamer man ville se vil blive halveret.
Indtil videre har det forslag ikke bragt meget godt med sig. For det første fordi, at tabet i reklameindtægter gennem ordningen forventes at overstige indtægterne fra abonnenter, viser interne Twitter-rapporter i The Washington Posts besiddelse.
For det andet fordi selskaber i hobetal er flygtet fra Twitter i løbet af de seneste uger. Det gælder bl.a. en lang række medicinalselskaber som danske Novo Nordisk.
»Vi har i øjeblikket sat betalt annoncering på Twitter på pause på grund af den aktuelle situation på platformen. Vi overvåger situationen og vil løbende evaluere vores strategi,« har Novo Nordisk oplyst Finans i et skriftligt svar.
Eftersom enhver nu kan anskaffe sig det blå flueben, er der nemlig vokset et væld af konti frem, der for at gøre sig morsomme kommer med falske budskaber forklædt som kendte personer eller selskaber.
Det er bl.a. gået udover Novo Nordisks konkurrent, Eli Lilly. I et tweet fra den verificerede bruger med et blåt flueben, @EliLillyandCo, kunne twitters brugere nemlig læse, at Eli Lily nu vil give insulin væk gratis. Det var dog ikke korrekt, da Eli Lilys bruger ikke hedder @EliLillyandCo, men @LillyPad på Twitter.