Ubrugte gavekort for 1,3 mia. kr. udløser børsklage over Starbucks
En gruppe af fagforeninger har bedt det amerikanske børstilsyn, SEC, om at undersøge regnskabspraksis hos Starbucks.
Den amerikanske kaffekæde Starbucks er blevet meldt til de amerikanske børsmyndigheder, SEC, af en gruppe af fagforeninger.
Fagforeningerne vil have børsmyndighederne til at undersøge Starbucks’ måde, at postere omsætning og overskud på fra uindløste gavekort og firmakonti. Det drejer sig om 1,3 mia. kr. eller 181 mio. dollar for regnskabsåret 2021, skriver Bloomberg.
Fagforeningsgruppen, kendt under navnet SOC, mener, at Starbucks’ oplysninger om de uindløste kreditter, kendt i branchen som ”breakage”, er utilstrækkelige for investorerne.
De mener ikke, at det Seattle-baserede selskab har forklaret, hvordan Covid-19 og butikslukninger kan have påvirket dets beregninger, eftersom gæsternes mulighed for at bruge gavekreditterne sandsynligvis var forringet af corona-relaterede butikslukninger.
”Breakage” er et regnskabsmæssigt udtryk, der bruges til at beskrive indtægter opnået af de enkelte Starbucks cafeer gennem uindløste gavekort eller andre forudbetalte tjenester, der aldrig gøres krav på.
I disse tilfælde stikker virksomheden de penge - der er betalt for disse kort - i lommerne uden faktisk at levere den service eller vare, som kunden oprindeligt betalte for.
Den praksis er helt almindelig for denne type af forretning i USA, men beregningen af ”breakage” varierer fra selskab til selskab.
I det samlede regnskab over Starbucks’ omsætning og overskud fylder ”breakage” kun en lille procentdel, selv om andelen har været stigende i de senere år.
Men Starbucks henter alligevel 43 pct. af sin omsætning fra gavekort, loyalitetsprogrammer og firmakonti. Det er en mindre del af dem, der aldrig bliver indløst.
De 1,3 mia. kr. i uindløste kort og konti svarede til mindre end 1 pct. af salget i 2021 og 4,3 pct. af overskuddet før skat.
Fagforeningernes klage til SEC skal da også ses som en del af et større slagsmål der udkæmpes i disse år mellem fagforeningerne og Starbucks om retten til at organisere de ansatte i kædens butikker.
Indtil videre har omkring 250 Starbucks butikker stemt for at organisere sig. Det er en mindre del af de i alt 9.000 Starbucks ejede amerikanske butikker. Striden med fagforeningerne er blevet stadig mere bitter, og lokale embedsmænd i National Labour Relations Board har indsendt snesevis af klager mod virksomheden.
»Starbucks fortæller så lidt om ”breakage”, at dette væsentlige og sandsynligvis vigtige aspekt af Starbucks’ finansielle sundhed er en virtuel sort boks for investorerne. Brugen af uindløst kredit kan dække over en manglende opfyldelse af indtjeningsforventningerne eller endda optræde som dobbelt indtægtsføring af omsætning,« hævder Michael Zucker, SOC’s administrerende direktør ifølge Bloomberg.
Starbucks har ingen kommentarer til klagen indsendt til SEC.