Kapitalfond har købt størstedelen af The Army Painter for et hemmeligt millionbeløb
Selskabet sælger maling og tilbehør til miniaturefigurer og er på få år vokset vildt.
Håndmalede tinsoldater, krigsfigurer og troldmænd er blevet en millionforretning for iværksætterne Bo Penstoft og Jonas Færing.
Siden 2007 har de spilglade stiftere solgt maling og tilbehør til et hav af små figurer, der bruges til bl.a. bræt- og krigsspil. Branchen er nørdet, tidskrævende og unik, men samtidig fuld af penge. Det har et nyt salg netop bevist.
Bo Penstoft og Jonas Færing har nemlig solgt 60 pct. af vækstvirksomheden The Army Painter for et hemmeligholdt beløb. Køberen er danske kapitalfond Catacap, der fortæller, at The Army Painter er handlet for et trecfiret millionbeløb.
Nærmere salgsprisen vil hverken kapitalfonden eller The Army Painter komme.
»Jeg er en af de der trælse iværksættere, der elsker at have gang i tingene og opfinde nyt. The Army Painter har haft en vækst på 30 pct. om året, og så er der bare meget lidt kreativt. Til sidst havde jeg 20 møder om dagen, og min kalender var alt for organiseret. Det trives jeg på ingen måde i. Jeg vil tilbage til det mere kreative og mindre ansvar,« siger direktør og medejer Bo Pentstoft.
Kreativitet og passion for håndmalede spilfigurer er netop også hvad, som Skanderborgvirksomheden er bygget op omkring. Selskabet sælger maling og tilbehør til et hav af små figurer, der bruges i bl.a. bræt- og krigsspil, hvilket både Bo Pentstoft og Jonas Færing helt fra barnsben har malet i »vildskab«.
Som en af de få virksomheder har selskabet desuden hevet en Disney-licens hjem og arbejder på at få rettighederne til at kunne udvikle håndmalede figurer til Harry Potter og Game of Thrones.
Det har - ifølge Bo Pentstoft - også betydet, at stifterne har kunnet vælge og vrage i salgsprocessen, efter de i foråret besluttede at give afkald på størstedelen af virksomheden.
»Der har været frit valg på alle hylder. Det har været virkelig luksus, men for os har det vigtigste ikke været at få mest muligt for andelene. Det har været at finde en køber, som forstår virksomheden, værner om vores kultur og den ånd, der er i selskabet. Det forstod Catacap fra første møde,« siger stifteren.
Handlen betyder, at Jonas Færing officielt træder ud af virksomheden ved årsskiftet. Samtidig vil Bo Pentstoft på sigt træde tilbage som adm. direktør for i stedet at stå i spidsen for den kreative del af selskabet. Afløseren til direktørposten er endnu ikke fundet.
Jens Hahn-Petersen, partner i Catacap, er glad for, at det var netop Catacap, som fik fingre i det hurtigtvoksende selskab, der ved seneste regnskab tjente knap 27 mio. kr. efter skat.
»Virksomheden er ret vild. Den er passionsdrevet med en helt fantastisk kultur. Det globale marked for maling og tilbehør til spilindustrien estimerer vi til at være 2,5 mia. kr., og The Army Painter har omkring 10 pct. i USA og Europa. Det betyder, at der er gode muligheder for yderligere vækst både på nye og eksisterende markeder,« siger han.
Fremover vil The Army Painter forkusere på at forbedre selskabets onlinesalg og egen hjemmeside. Indtil nu har kræfterne været brugt på salg via Amazon, som har sikret det danske selskab salg til 60 lande og vækst i særlig Europa og EU.
The Army Painter vil også arbejde for at tage markedsandele i bl.a. Østen og skaffe endnu flere rettigheder, så virksomheden kan sælge og udvikle produkter med forbindelse til kendte spil, film og serier.
»Jeg er sikker på, at vi bliver tilfredse med investeringen, uanset hvornår vi køber os ud igen. Typisk vil det være efter tre-seks år, men så længe vi kan se potentialet, vil vi fortsat bakke op om virksomheden og investere i den,« siger Jens Hahn-Petersen.
I forbindelse med salget investerer Bo Pentstoft »en større del« af salgsprisen tilbage i virksomheden. Han forventer, at selskabet i år vil vokse yderligere 25 pct. og indenfor de kommende år vil bundlinjen være fordoblet.
»Selvfølgelig får jeg penge i mit holdingselskab, men det er først, når jeg trækker mig tilbage fra arbejdsmarkedet, at jeg skal forholde mig til den værdi, virksomheden har opbygget. Lige nu fejrer min kone og jeg salget ved at ombygge vores stald. Vi bor på et landsted og har i mange år gerne vil ombygge den. Det er det nære, der tæller for os,« siger han.