- Opdateret 25/11/2022 kl. 15:24
Sportskæde satte varer ned med 70 procent ved en fejl: Nu raser kunderne
Ifølge Forbrugerrådet Tænk har kunderne ret til at kræve handlen gennemført, efter at en teknisk fejl fik sportskæde til at ophæve bestillinger.
Rettelse: I en tidligere version af denne artikel hed det, at det ikke fremgik særskilt på Sportmasters hjemmeside, at en handel først var juridisk bindende før en ordrebekræftelse. Det gør det, men det ændrer ikke på Forbrugerrådet Tænks konklusion. Finans beklager fejlen.
Sportmaster er blevet mødt af vrede kunder, efter at butikskæden ved en fejl natten til torsdag kom til at sætte prisen ned på et ukendt antal varer med 70 procent.
Kunderne var tilsyneladende glade for rabatten men ifølge kæden knap så begejstrede, da Sportmaster efterfølgende annullerede en del af ordrerne, da fejlen blev opdaget.
Ifølge Sportmaster har kun kunder, der ikke nåede at få en ordrebekræftelse, fået annulleret deres ordre. Kæden vil ikke ud med, hvor mange der er blevet ramt, men fejlen stod på fra midnat og frem til kl. 8.30 torsdag morgen.
»Vi er er rigtig kede af, at der i godt otte timer henover natten og morgenen i går d. 24 november var en teknisk fejl på vores hjemmeside og onlineshop. Den tekniske fejl betød, at vores sortiment fejlagtigt blev nedsat, herunder f.eks. at hjemmesiden oplyste, at der var 70 procent rabat på den julehjælp, som vi samler ind til Dansk Folkehjælp, til donation til udsatte familier. Det er jo helt åbenlyst ikke tilsigtet,« hedder det i en skriftlig udtalelse fra Sarah Chu Twisselmann, chef for Digital and Marketing i Sportmaster.
Flere kunder har reageret ved bl.a. at hælde deres vrede udover kædens Facebook-side og på Trustpilot.
Og kunderne har rigtig gode grunde til at skælde ud, mener jurist i Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen, som vurderer, at Sportmaster ikke har juridisk ret til at annullere handlerne.
»Det svarer til, at du går ind i en butik, køber en vare, og på vej ud ad døren kommer ekspedienten løbende og vil have pengene igen. Det er en helt absurd situation, og det må de ikke,« siger hun.
Ifølge Marie Frank-Nielsen må man gå ud fra, at kunderne har været god tro, eftersom en rabat på 70 procent ikke er fuldstændigt uhørt.
Sportmaster har hele ugen annonceret med »black week tilbud«, og også af den grund har kunderne ikke haft anledning til at tro, at noget var galt, påpeger Marie Frank-Nielsen.
Detailkæden mener at være i sin gode ret til at annullere handlen, fordi det fremgår af handelsbetingelserne, at der ikke er indgået en juridisk bindende aftale, før man modtager en ordrebekræftelse.
Det afviser Marie Frank-Nielsen, som vurderer, at en sådan regel er ugyldig, fordi det udvander forbrugerbeskyttelsen i de love, der regulerer sådanne køb.
Derfor er der tale om en sag for Forbrugerklagenævnet eller Forbrugerombudsmanden, vurderer Marie Frank-Nielsen, der opfordrer kunder til at henvende sig til Forbrugerrådet Tænks telefonrådgivning.