• Opdateret 25/11/2022 kl. 15:24
Erhverv

Sportskæde satte varer ned med 70 procent ved en fejl: Nu raser kunderne

Ifølge Forbrugerrådet Tænk har kunderne ret til at kræve handlen gennemført, efter at en teknisk fejl fik sportskæde til at ophæve bestillinger.

Artiklens øverste billede
Den danske detailkæde Sportmaster har skabt vrede blandt sine onlinekunder, efter at kæden har annulleret ordrer. Foto: Ole Lind

Rettelse: I en tidligere version af denne artikel hed det, at det ikke fremgik særskilt på Sportmasters hjemmeside, at en handel først var juridisk bindende før en ordrebekræftelse. Det gør det, men det ændrer ikke på Forbrugerrådet Tænks konklusion. Finans beklager fejlen.

Sportmaster er blevet mødt af vrede kunder, efter at butikskæden ved en fejl natten til torsdag kom til at sætte prisen ned på et ukendt antal varer med 70 procent.

Kunderne var tilsyneladende glade for rabatten men ifølge kæden knap så begejstrede, da Sportmaster efterfølgende annullerede en del af ordrerne, da fejlen blev opdaget.

Ifølge Sportmaster har kun kunder, der ikke nåede at få en ordrebekræftelse, fået annulleret deres ordre. Kæden vil ikke ud med, hvor mange der er blevet ramt, men fejlen stod på fra midnat og frem til kl. 8.30 torsdag morgen.

»Vi er er rigtig kede af, at der i godt otte timer henover natten og morgenen i går d. 24 november var en teknisk fejl på vores hjemmeside og onlineshop. Den tekniske fejl betød, at vores sortiment fejlagtigt blev nedsat, herunder f.eks. at hjemmesiden oplyste, at der var 70 procent rabat på den julehjælp, som vi samler ind til Dansk Folkehjælp, til donation til udsatte familier. Det er jo helt åbenlyst ikke tilsigtet,« hedder det i en skriftlig udtalelse fra Sarah Chu Twisselmann, chef for Digital and Marketing i Sportmaster.

Flere kunder har reageret ved bl.a. at hælde deres vrede udover kædens Facebook-side og på Trustpilot.

Og kunderne har rigtig gode grunde til at skælde ud, mener jurist i Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen, som vurderer, at Sportmaster ikke har juridisk ret til at annullere handlerne.

»Det svarer til, at du går ind i en butik, køber en vare, og på vej ud ad døren kommer ekspedienten løbende og vil have pengene igen. Det er en helt absurd situation, og det må de ikke,« siger hun.

Ifølge Marie Frank-Nielsen må man gå ud fra, at kunderne har været god tro, eftersom en rabat på 70 procent ikke er fuldstændigt uhørt.

Sportmaster har hele ugen annonceret med »black week tilbud«, og også af den grund har kunderne ikke haft anledning til at tro, at noget var galt, påpeger Marie Frank-Nielsen.

Detailkæden mener at være i sin gode ret til at annullere handlen, fordi det fremgår af handelsbetingelserne, at der ikke er indgået en juridisk bindende aftale, før man modtager en ordrebekræftelse.

Det afviser Marie Frank-Nielsen, som vurderer, at en sådan regel er ugyldig, fordi det udvander forbrugerbeskyttelsen i de love, der regulerer sådanne køb.

Derfor er der tale om en sag for Forbrugerklagenævnet eller Forbrugerombudsmanden, vurderer Marie Frank-Nielsen, der opfordrer kunder til at henvende sig til Forbrugerrådet Tænks telefonrådgivning.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.