Dansk designsucces fordobler omsætningen
Muuto har fået fart i salget og indtjeningen i forlænget regnskabsår. Men selskabet kan også mærke, at forbrugerne er begyndt at holde igen.
Designvirksomheden Muuto er med fuld fart tilbage på vækstsporet. Muuto fordoblede omsætningen i det seneste regnskabsår. Endnu bedre er det gået med indtjeningen, der er tæt på en tredobling.
Det viser regnskabet for selskabet, som for fem år siden blev solgt til amerikanske ejere i en milliardhandel.
Det hører med, at regnskabsåret omfatter 17 måneder, da Muuto har skiftet ejer. Alligevel er Anders Cleemann, adm. direktør i Muuto, godt tilfreds med resultaterne.
»Vi vokser på tværs af alle regioner og salgskanaler, og jeg glæder mig over, at vi lykkes med at øge salget af vores produkter mange forskellige steder,« siger Anders Cleemann.
Regnskabsåret dækker perioden fra 1. januar 2021 til 31. maj 2022. Omsætningen nåede 1.18 mia. kr., mens salget året før passerede 614 mio. kr. for en 12 måneders periode.
jeg glæder mig over, at vi lykkes med at øge salget af vores produkter mange forskellige steder.
Også indtjeningen er er forbedret markant. Overskuddet blev 151 mio. kr. for 17 måneder mod 56 mio. kr. året før.
Muuto sælger møbler, belysning og boligtilbehør gennem to kanaler.
Dels til private forbrugere gennem butikker i op mod 60 lande. Og dels til kontraktmarkedet, hvor Muuto sælger til hoteller og store selskaber.
I første del af det forlængede regnskabsår nød Muuto godt af, at coronapandemien gjorde det svært for forbrugerne at rejse og gå på restaurant, så de havde flere penge til at købe møbler og tilbehør til boligen.
Det marked er bremset op, efter at restriktionerne er ophævet, så forbrugerne søger mod ferie og oplevelser.
»I indeværende regnskabsår vil vi i første halvår, som slutter med udgangen af november, øge salget med 17 pct. I andet halvår er forventningen en omsætningsvækst på mellem 5 og 15 pct. Vi kan også mærke, at inflation, krig og stigende energipriser får forbrugerne til at holde igen,« siger Anders Cleemann.
Muuto har også flagskibsbutikker i Paris og Stockholm samt en mindre butik i København.
Især forretningen i Paris går godt.
»Vores butik i Paris er placeret på Boulevard Saint-Germain, hvor stort set alle vores konkurrenter er til stede. Det er meget tilfredsstillende, at den har klarer sig godt fra den første dag,« siger Anders Cleemann.
Vores butik i Paris er placeret på Boulevard Saint-Germain, hvor stort set alle vores konkurrenter er til stede.
Muuto blev stiftet af Kristian Byrge og Peter Bonnén i 2006. De forlod vellønnede jobs i et reklamebureau og etablerede Muuto, som år efter år øgede omsætning og indtjening.
Muuto blev i 2017 solgt til den amerikanske koncern Knoll for 1,9 mia. kr., og de to stiftere kunne sammenlagt indkassere omkring 1 mia. kr. på handlen.
I juli 2021 blev Knoll solgt til et andet amerikanske selskab Herman Miller, så moderselskabet til Muuto nu hedder MillerKnoll Inc.