Normal-chef Torben Mouritsen: Vi vil fordoble antallet af butikker på få år
Efter et regnskabsår med høj fart skruer Normal op for ambitionerne. Målet for selskabet, der har Anders Holch Povlsen som hovedaktionær, er at åbne 200 nye butikker årligt og ramme 1.000 i Europa på få år.
Mens andre dele af detailhandlen melder om pres på salg og indtjening, stormer den danske kæde Normal fortsat frem.
Efter åbningen af over 100 butikker det seneste år er ambitionen en fordobling til 1.000 butikker rundt om i Europa inden for få år.
Normal A/S, der blev stiftet med første butik i 2013, har netop afsluttet regnskabet for det forskudte år 2021/22. Det var bl.a. præget af perioder med coronalukninger, inflationskrisen og krigen i Ukraine.
Trods det melder Normal om hastig vækst. Omsætningen er steget med 50 pct. til 4,45 mia. kr., mens bundlinjen fik et løft på 70 pct. til 463 mio. kr. efter skat.
Faktisk er omsætningen i regnskabet ikke dækkende for den samlede koncern, da der aflægges separate regnskaber i de udenlandske datterselskaber.
Normal har aktuelt 456 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Frankrig og Holland. Senest er Portugal kommet med i det igangværende regnskabsår som marked for Normal-butikker.
Ifølge adm. direktør og medstifter Torben Mouritsen er omsætningen samlet nu snarere omkring 5,7 mia. kr. kr. end de rapporterede 4,5 mia. kr. for Normal A/S i det forløbne år.
»Selvfølgelig har vi som alle andre måttet håndtere udfordringer med covid-19, inflation og energikrisen. Men vi kan se på både tal og egen udvikling, at kunderne stadig kommer i vores butikker - uagtet pressede tider. Så vores mål er at køre på med ekspansion. Vi har heldigvis muligheden i kraft af, at vores indtjening også følger med,« siger Torben Mouritsen.
Normal er aktuelt i gang med at opføre et nyt storlager ved Hedensted, som skal sikre fart i distribution af varer til butikkerne. Lageret er bygget til at kunne håndtere tæt på 1.000 butikker.
»Det er vores mål at nå inden for en kortere årrække. Med op mod 200 nyåbninger årligt, som vi gerne vil op på, så burde vi jo relativt hurtigt passere de 1.000 butikker. Ekspansionen skal både være på de nuværende markeder – herunder Danmark – og nye lande i Europa,« siger Torben Mouritsen.
Butikskæden Normal har et stort sortiment af varer fra eksempelvis shampoo og creme til eksempelvis barberblade, slik og mobilopladere.
Siden den første butik blev åbnet i Silkeborg for snart 10 år siden, har forretningsmodellen haft fokus på bl.a. at importere varer fra distributører i andre EU-lande - og gerne til en pris som ligger under de danske.
Dermed er målet både at sælge kendte mærkevarer og basisprodukter til lavpris.
»Vi får 100 nye varer hver uge på hylderne. Det skaber trafik i butikkerne, da kunder kommer igen for at se, hvad vi nu har fået af nyt. Vores koncept rækker ud mod mange unge forbrugere, men vi har kunder i alle aldre. Udover lave priser er vores opgave at sikre, at butikkerne hele tiden kommer med nyheder og er sjove, relevante samt anderledes i markedet,« fortæller Torben Mouritsen.
Som led i årets overskud og kædens snarlige 10-års jubilæum besluttede Normal i november at give de ca. 8.000 ansatte - hvilket omregnet til fuldtidsmedarbejdere svarer til 3.500 - en bonus til fordeling efter anciennitet og beskæftigelse. Bonussen er på 30 mio kr. svarende til de første fem års overskud efter skat i selskabet.
»Det er over de første 10 år gået langt bedre, end vi havde kunnet drømme om. Mange af de nuværende medarbejdere tog chancen og gik med uden at vide, hvad vi havde sat gang i, men troede på konceptet. Det vil vi gerne belønne med en ekstraordinær bonus,« siger Torben Mouritsen.
Hovedaktionær i Normal er Heartland, som er investeringskoncernen for Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen, der siden 2014 har været en del af detailselskabet. Blandt de øvrige ejere er udover Torben Mouritsen også medstifter Bo Kristensen og bestyrelsesformand Jan Lehrmann.
Torben Mouritsen fastslår, at trods Heartlands rolle som hovedaktionær og dermed tilknytningen til Bestseller-koncernen drives Normal helt uafhængigt derfra.
»Vores hovedaktionær lader os, der er i spidsen for Normal, drive selskabet som om, at det er vores. Det er en styrke i et detailmarked, hvor tingene ofte ændrer sig, at vi har en lille og flad organisation, der hurtigt kan agere og reagere på forandringer. Det gør vi.«
Han understreger samtidig, at ledelsen i Normal ikke arbejder efter en plan om, at selskabet som led i væksten skal afhændes.
»Der er ingen exit-strategi. Tværtimod har vi klart signaleret til kapitalfonde og andre investorer, at vi kører på i vores eget tempo og udvikler selskabet med de nuværende ejere. Og tempoet er højt.«
Årsregnskab:
Normal A/S (mio. kr.) | 2021/22 | 2020/21 |
Omsætning | 4.454 | 2.961 |
Resultat før skat | 526 | 327 |
Årsresultat | 463 | 275 |
Egenkapital | 1.006 | 582 |